چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه هوش اجتماعی و سرمایه اجتماعی با سواد رسانهای در بین دانش آموزان دختر مدارس متوسطه (دوره دوم) انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر متوسطه (دوره دوم) شهر پاکدشت به تعداد 5263 نفر بودند. حجم نمونه مطابق با فرمول کوکران 358 نفر برآورد گردید. برای گردآوری دادهها، از سه پرسشنامۀ الف) هوش اجتماعی ترومسو (2001) ب) پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) ج) پرسشنامه سواد رسانهای نصیری (1391) استفاده شد. دادههای گردآوری شده با بهره گیری از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون و آزمون t تک نمونهای تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که بین هوش اجتماعی و هریک از مؤلفههای سواد رسانهای در دبیرستان دخترانه شهر پاکدشت رابطه مثبت وجود دارد. بین سرمایه اجتماعی وهریک از مؤلفههای سواد رسانهای در دبیرستان دخترانه شهر پاکدشت رابطه مثبت وجود دارد. سواد رسانهای دانشآموزان دختر را میتوان از سرمایه اجتماعی و هوش اجتماعی آنان پیشبینی کرد.
خلاصه ماشینی:
Gürol (رجوع شود به تصویر صفحه) فرضیه های تحقیق ١-بین هوش اجتماعی دانش آموزان و سطح سواد رسانه ای آنان رابطه وجود دارد.
خلاصه محاسبات ضریب همبستگی بین سرمایه اجتماعی و سواد رسانه ای دانش آموزان (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول فوق نشان می دهد که ضریب همبستگی بین دو متغیر هوش اجتماعی دانش آمـوزان باسواد رسانه ای آنان ٠/٦٠٠ حاصل شده است که در سطح اطمینان ٩٩ درصد معنادار است .
خلاصه محاسبات ضریب همبستگی بین هوش اجتماعی و مؤلفه های سواد رسانه ای دانش آموزان (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول فوق نشان می دهد که ضریب همبستگی بین سطح هوش اجتماعی دانش آمـوزان بـا سواد رسانه ای آنان در مؤلفه هـای رژیـم مصـرف ، دیـدگاه انتقـادی و توانـایی تحلیـل بـه ترتیـب ٠/٠،٦١٣/٤٠٨ و ٠/٣٤٧ حاصل شده است که همگی در سطح ٩٩ درصد معنادار هستند.
خلاصه محاسبات ضریب همبستگی بین سرمایه اجتماعی و مؤلفه های سواد رسانه ای دانش آموزان (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول فوق نشان می دهد که ضریب همبستگی بین سطح سرمایه اجتماعی دانش آموزان بـا سواد رسانه ای آنان در مؤلفه هـای رژیـم مصـرف ، دیـدگاه انتقـادی و توانـایی تحلیـل بـه ترتیـب ٠/٠،٧٥١/٥٥٩ و ٠/٤٥٦ حاصل شده است که همگی در سطح ٩٩ درصد معنادار هستند.
نتایج آزمون رگرسیون (رجوع شود به تصویر صفحه) درنهایت معادله رگرسیونی محاسبه شده در این پژوهش به شرح زیر می باشد: (هوش اجتماعی * ٠/١٥٢)+ (سرمایه اجتماعی * ٠/٥١٣)+٢٧/٥٧٩= سواد رسانه ای بحث و نتیجه گیری این تحقیق نشان داد که بین سرمایه اجتماعی دانش آموزان و میـزان سـواد رسـانه ای آنـان رابطـه معناداری وجود دارد.