چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سبکهای مدیریت تعارض در پیشبینی روحیه معلمان صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه این پژوهش معلمان دوره ابتدایی، دوره اول و دوم متوسطه شهرستان چایپاره در سال تحصیلی 94- 93 در استان آذربایجان غربی بود که از این تعداد 201 معلم (117 نفر مرد و 84 نفر زن) به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامههای سبکهای مدیریت تعارض (OCCI)(پوتنام،1991) و پرسشنامه سنجش روحیه اصغرینیا (1382) را تکمیل نمودند. دادههای حاصل با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد مولفهی عقلانیت مربوط به متغیر روحیه با مولفههای مصالحه، سازش و همکاری مربوط به سبکهای مدیریت تعارض رابطه مثبت و معنادار و با مولفهی رقابت رابطه منفی و معناداری دارد. همچنین مولفههای همانندی و تعلق مربوط به روحیه با مولفههای مصالحه، سازش و همکاری مربوط به سبکهای مدیریت تعارض رابطه مثبت و معناداری دارند. بین مولفههای اجتناب با هیچ کدام از مولفههای روحیه معلمان رابطه وجود ندارد. به علاوه همبستگی متغیر روحیه معلمان و با مدیریت تعارض در مدیران 45/0 میباشد که سطح 001/0 معنادار بود. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد براساس مولفههای همکاری، مصالحه و رقابت میتوان روحیه کاری معلمان را به صورت خطی پیشبینی نمود. لذا توجه به سبکهای اثربخش مدیریت تعارض بین فردی، روحیهی معلمان را ارتقاء میدهد.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد مولفه ی عقلانیت مربوط به متغیر روحیـه بـا مولفـه هـای مصـالحه ، سازش و همکاری مربوط به سبک های مدیریت تعارض رابطه مثبت و معنـادار و بـا مولفـه ی رقابـت رابطـه منفـی و معناداری دارد.
Appelbaum, Abdollah, & Shapiro تعارض با کیفیت روحیه و رضایت شغلی مربیان ورزشی رابطه ی معنی داری وجـود دار د؛ لـذا توجه به شیوه های اثـربخش مـدیریت تعـارض بـین فـردی ، رضـایت شـغلی و روحیـه ی مربیـان ورزشی شاغل در اداره های تربیت بدنی را ارتقـاء مـی دهـد.
رودریگز و اسـمال ١(٢٠٠٦) در پژوهش خود نشان دادند بین سبک های مـدیریت تعـارض بـا رضـایت و فرسـودگی شـغلی و روحیه پرستاران رابطه وجود دارد.
به منظور پاسخ به فرضیه ی اول و دوم پژوهش مبنی بر اینکه بین متغیرهای روحیه کـاری بـا سبک های مدیریت تعارض و همچنـین مولفـه هـای ایـن دو متغیـر رابطـه وجـود دارد، از آزمـون همبستگی پیرسون استفاده شد.
بحث و نتیجه گیری این پژوهش با هدف بررسی نقش سبک های مدیریت تعارض در پیش بینی روحیه معلمـان انجـام شد.
همچنین بین مولفه های روحیه معلمان با مولفه های رقابت (رابطه منفی )، مصالحه ، سـازش و همکاری (رابطه مثبت ) سبک های مدیریت تعـارض رابطـه وجـود دارد.
یافته ی دیگر پژوهش نشـان داد کـه از روی مولفه های همکاری ، مصالحه و رقابت مربوط به مدیریت تعارض می توان روحیه معلمـان را پیش بینی نمود.
The Role of Conflict Resolution Styles on Nursing Staff Morale, Burnout, and Job Satisfaction in Long-Term Care, Journal of aging and health,18(3), 385-406.