چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی دستاوردهای مطلوب برنامه درسی پنهان در دوره تربیـت معلـم از منظـر شایسـتگی هـای دانشجو-معلمان با عنایت به روش پژوهش کیفی بود. روش مورد استفاده در این پژوهش ، تحلیل محتـوای کیفـی بـا رویکرد قیاسی است . برای گردآوری داده های بدسـت آمـده در ایـن پـژوهش از مصـاحبه نیمـه سـاختاریافته فـردی استفاده شد. نمونه پژوهش ٢٤ نفر از دانشجو-معلمان ترم آخر پردیس آیت آلله طالقانی (ره ) قم بـود کـه در نیمسـال دوم تحصیلی ٩٦-٩٥ مشغول به تحصیل بودند. روش نمونه گیری هدفمند بوده و حجم نمونه مـورد مطالعـه بـر مبنـای اشباع نظری داده ها مشخص شد. تحلیل داده های بدست آمده در این پژوهش ، شایستگی های دانشجو-معلمـان را در سه بعد دانشی ، مهارتی و نگرشی و در چهار زمینه محیط شناختی ، محیط فیزیکی ، محیط اجتماعی و محـیط دیـوان -سالارانه موثر بر برنامه درسی پنهان ، بدست داد. همچنین یافته ها نشان داد که بیشترین دستاوردهای دانشـجو-معلمـان
در تجربه برنامه درسی پنهان ، از محیط های شناختی و اجتماعی حاصل شده است .
خلاصه ماشینی:
انديشمندان و صـاحبنظران مختلفـي همچــون بلــوم ٢(١٩٨٢)، مــايلز و آدريــون ٣ (٢٠٠١)، ويکــي ٤(٢٠٠٨)، چــي کيونــگ ٥(٢٠٠٨) و دوگاناي ٦(٢٠٠٩) غالبا ابعاد اجتماعي و گروهي برنامه درسي پنهان را مورد توجه قرار داده و بـر اين نکته تاکيد کرده اند که ايـن نـوع برنامـه درسـي بـه مجموعـه آموختـه هـايي اشـاره دارد کـه فراگيران از طريق تعاملات و روابط خود با ساير همکلاسي ها، معلمان و کادر مديريتي به دسـت مي آورند.
اگر چه عوامل بسياري در شکل گيري برنامه درسي پنهان نقش دارند، اما مي توان در يـک نگـاه کلـي ايـن عوامـل را عبـارت از محـيط شـناختي (شـامل روش هـاي تـدريس ، پيـام هـاي ضـمني 1 Parallel learning 2 Bloom 3 Mayls and Undreon, 4 Wiki 5 Chikeung 6 Doganay 7 Portelli کتاب هاي درسي ، روش هاي ارزشيابي و غيره )، محيط فيزيکي (ساختمان موسسه ، نحوه چيـدمان صندلي ها و غيره )، محيط اجتماعي (روابط مدرسان ، کارکنان ، فراگيران و غيره ) و محيط ديـوان 1 سالارانه (قوانين و مقررات و نحوه اجراي آنها) دانست (صفايي موحد و بـا وفـا، ١٣٩٢).
مهرام (٢٠٠٦) در پژوهش خود مولفه هاي برنامه درسي پنهان در آموزش عالي را عبارت از استاد، دانشجو، مکان فيزيکـي ، روش تـدريس ، ارزشيابي ، محتوا و قوانين و مقررات گزارش کرده است که برخي شايستگي هـاي دانشـجويان از اين طريق کسب مي شود.
روش اين پژوهش با روش کيفي و با هدف شناسايي دستاوردهاي مطلوب برنامه درسي پنهان در دوره تربيت معلم از منظر شايستگي هاي دانشجو-معلمان در سال ١٣٩٦ انجام شـد.