چکیده:
امروزه نظام مالیاتی ارزش افزوده در تامین سه هدف عمده اجتماعی، اقتصادی و بودجهای به ویژه تامین منابع درآمدی پایدار شهرداری هانقش عمدهای دارد. در بعد اجتماعی مهمترین هدف وضع مالیات، کاهش فاصله طبقاتی و توزیع مجدد درآمدها و افزایش رفاه است، در حالی که هدف اقتصادی وضع مالیات، تامین منابع درآمدی پایدار جهت ارائه خدمات عمومی و رفاهی با کشش قیمتی پائین جهت سازمانهای عمومی و تخصیص بهینه منابع بین بخشهای مختلف وکمک به تسریع فرایند توسعه ناحیهای ویا منطقهای میباشد. از سوی دیگر یکی از اساسیترین مشکلات نظام مالیاتی و شهرداریهای کشور، عدم وجودبرنامه استراتژیک و فقدان پیش بینیهای علمی درآمدهای مالیاتی و در نتیجه تامین منابع درآمدهای پایدار شهرداریها و کسری بودجه ساختاری است. عدم ثبات درآمدهای مالیاتی و در نتیجه مشکل تامین منابع درآمدی پایدار شهرداریها، باعث کاهش ایجادساختار درآمدی پایدار در شهرداریها و کاهش رفاه و خدمات به شهروندان و کسری بودجه فراوان شده است. در پژوهش حاضرابتدا بر اساس نظریه 56 نفر از خبرگان که شامل شهرداران سابق، مدیران شهرداری، اعضای شورای اسلامی دورههای مختلف می باشد، بررسی و اولویت بندی در بین 8 سرفصل عمده درآمدی شهرداری و 82 زیر شاخه صورت میگیرد و بر اساس نتایج حاصله؛ مالیات بر ارزش افزوده به عنوان بهترین منبع درآمدی پایدارجهت شهرداریها بویژه شهرداری ملایر تعیین و انتخاب میشود. در این تحقیق برای پیش بینی درآمدهای مالیاتی در طی سالهای 1396 لغایت 1400، با توجه به شرایط معادله و متغییرها و عدم وجود هم خطی، خود هم بستگی و همچنین نرمال بودن نمونه آماری، ثابت بودن انحراف معیار، از مدل رگرسیون خطی و سریهای زمانی ARMA و برای برآورد ظرفیت مالیاتی و محاسبه میزان کوشش مالیاتی استان از روشOLS استفاده شده است. ارزش افزوده بخشهای صنعت و معدن، خدمات، سرمایه گذاری در واحدهای صنعتی استان و درآمد سرانه خانوار استان، از مهمترین عوامل موثر بر مالیات و ظرفیت مالیاتی استان است که در این مدل بعنوان متغییرمستقل در نظر گرفته میشود بر اساس نتایج تحقیق درصد کوشش مالیاتی استان 40 درصد محاسبه شده است. بر اساس نتایج این تحقیق علیرغم افزایش ارزش افزوده کالاها وخدمات مصرفی و درآمدسرانه بر خلاف نظریه و مدل کالدور و نظریه سالواتوره بدلیل اجرای غلط و تمرکز و عدم توزیع نا مناسب درآمدهای بخشهای مختلف (82 درصد ارزش افزوده خدمات و تولید کالاها در 8 شهر صنعتی متمرکز است) درآمد مالیاتی استان و منابع درآمدی پایدار شهرداریها با نرخ مذکورافزایش نمییابد. لذا به منظور تعدیل مشکل مذکور پیشنهادهایی در انتها مبنی بر 1- مالیات ارزش افزوده از مصرف کننده کالای نهائی دریافت شود 2- به منظور افزایش بهره وری منابع و اجرای اصل 44 قانون اساسی؛ وظیفه جمع آوری مالیات بر ارزش افزوده از دولت جدا و به شهرداریها محول شود3- با مشارکت شهرداریها و اصناف، سیستمهای صندوق خرید و فروش الکترونیکی ایجاد شود تا فرار مالیاتی، رانت مالیاتی، مشارکت و توزیع مناسب منابع صورت پذیرد و مودیان مالیاتی به طور صحیح شناسائی شوند
One of the most important duties strategist, future projections are based on past experiences and future goals is to achieve. Among all management tasks, from the most basic plan is that the bridge linking the present into the future. Those of the past had planned to decide when and for action in the future. We can not control changes but we can prepare to deal with it. On the other hand resource constraints and low price elasticity of public service organizations, assign tasks as diverse organizational tasks of the Authority, Vslayq high expectations of citizens in creating public goods, public sector managers in setting priorities and making choices between the diverse demands of citizens due to limited resources, the problem of inconsistency in the objectives, policies, strategies, planning Vslyqh axle, resulting in the loss of resources and diminishing marginal utility and productivity encountered last currency. This longitudinal study using indirect observations between 1372 till 1394, and based on the economic theory of rational expectations model and the new model Bryson, statistical methods, time series ARMA final performance criteria and test Dickey - Fuller and t-student, the income equation and costs for the years 1396 till 1400 estimate Zndvatbar statistical hypotheses effect on investment and value added in the construction sector, effects of national and government aid, grants and borrowing, economic crises, rate of return and added value for other sectors, duration of return on investment, Vmkhatrh risk investments in the construction sector, maintenance of assets and savings culture in the form of quantitative and qualitative factors affecting the costs and revenue of public sector organizations and Atbaramary analyzes the hypothesis is accepted.
خلاصه ماشینی:
لذا به منظور تعدیل مشکل مذکور پیشنهادهایی در انتها مبنی بر ١- مالیات ارزش افزوده از مصرف کننده کالای نهائی دریافت شود ٢- به منظور افزایش بهره وری منابع و اجرای اصل ٤٤ قانون اساسی ؛وظیفه جمع آوری مالیات بر ارزش افزوده از دولت جدا و به شهرداری ها محول شود٣- با مشارکت شهرداری ها و اصناف، سیستم های صندوق خرید و فروش الکترونیکی ایجاد شود تا فرار مالیاتی، رانت مالیاتی، مشارکت و توزیع مناسب منابع صورت پذیرد و مودیان مالیاتی به طور صحیح شناسائی شوند واژه های کلیدی: درآمد مالیاتی، برنامه ریزی استراتژ یـک ، درآمـد شـهری، مـدل رگرسـیون و مدلARMA مقدمه : در یافت مالیات بر ارزش افزوده در کشور به منظور رهایی از وابستگی به درآمدهای برون زا، غیر قابل کنترل ،پر نوسان و غیر قابل اطمینان چون فروش تراکم ، پارکینگ ، جرائم کمیسیون ماده صد برای شهرداری ها و درآمد فروش نفت خام برای دولت و همچنین به عنوان یک منبع تامین منابع درآمدی پایدار جهت شهرداری ها و دولت است .
ضرورت انجام پروژه در شهرداری ها به این خاطر احساس می شود کـه برابـر بررسی های بعمل آمده تاکنون از این روش آماری، پروژه ای در جهت پیش بینـی ظرفیـت بالقوه مالیات بر ارزش افزوده که بعنوان منابع درآمدی پایدار شهرداری قابـل اتکـاء و پـیش بینی باشد صورت نگرفته است و از آنجا که میزان ظرفیت بار مالیـاتی و عوارضـی مشـخص نیست لذا امکان نوسانات آن بسیار زیاد و در نتیجه درآمدهای ایجاد شده قابل اتکاء نیسـت و خط مشی گذاران می باید به دنبال تغییر و معرفی منـابع درآمـدی پایـدار جدیـد جهـت شهرداری ها باشند.