چکیده:
میدانها همواره به عنوان یکی از فضاهای شهری موثر در شهرهای کهن جهان و همچنین در ایران مطرح بودهاند که "حضور مردم از تمامی اقشار" در این فضا اتفاق میافتاد. اما در دورههای اخیر به دلیل ورود اتومبیل به شهرها، میدانها معنای گذشته خود را از دست دادهاند و تنها به عنصری ترافیکی و در اختیار سوارهها تبدیل شدهاند. همین امر باعث شده تا در طراحی میدانها جدید، اصول زیبایی شناختی کنار گذاشته شود. آنچه که در تعریف جدید میدانها دیده میشود، با تعریف گذشته میدانها فاصله بسیاری دارد. در همین راستا، پژوهش حاضر قصد دارد که شناسایی عوامل زیبایی شناختی موثر در ادراک مردم از میدانها شهری را مورد بررسی قرار دهد. به همین منظور، سه میدان شهر همدان که از نظر ویژگیهای کالبدی، فرهنگی و اجتماعی با یکدیگر تمایز دارند، انتخاب شد. روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده که با به کارگیری نرم افزار SPSS و با استفاده از روش آنالیز واریانس یک طرفه، صورت گرفته است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که دو عامل طراحی از پیش اندیشیده شده و فرهنگ و اجتماع تاثیر معناداری در ادراک زیبایی شناسانه از میدان شهری توسط مردم خواهند داشت.
Urban squares constantly were known as one of the effective urban spaces in ancient cities and also in Iran in which all types of citizen’s presence are observed in them. But, recently, due to entering cars in cities, they have missed previous meaning and have been transformed to traffic elements which are suppressed by vehicles. This issue causes ignorance of aesthetics elements in modern squares. Indeed, what is known as new urban square definitions has far distance by previous definition. With respect to this introduction, this paper aims to study influential factors of aesthetics in urban squares. Therefore, 3 squares of Hamadan which have significant differences by the measures of physical, cultural and social characteristics were selected. Research method is descriptive-analytic and spss software has been applied to perform ANOVA test. Results showed that predesign and socio-cultural factors significantly influence aesthetical citizen’s persecution of squares.
خلاصه ماشینی:
اولویت بصري میدان ها شهري از منظر کاربران(نمونه موردي: میدان هاي شهر همدان) تاریخ دریافت مقاله:52/30/49 تاریخ پذیرش نهایی مقاله01/17:/59 شیدا حقیریان (دانشجوي کارشناسی ارشد طراحی شهري، دانشکده هنر و معماري، دانشگاه بوعلی سینا ،همدان) حسن سجادزاده (استادیار گروه طراحی شهري، دانشکده هنر و معماري، دانشگاه بوعلی سینا، همدان) مهرداد کریمی مشاور (استادیار گروه معماري، دانشکده هنر و معماري، دانشگاه بوعلی سینا، همدان) چکیده میدان ها همواره به عنوان یکی از فضاهاي شهري موثر در شهرهاي کهن جهان و همچنین در ایران مطرح بوده اند که "حضور مردم از تمامی اقشار" در این فضا اتفاق می افتاد.
)29 :1369 ، به طور کلی، شاخص هایی که براي ارزیابی کالبد میدان، با توجه به ادبیات موضوع و آراء و اندیشه صاحبنظران در این پژوهش به کار رفته است، به قرار زیر است: / دیاگرام شماره 1: شاخص هاي ارزیابی کالبد میدان(نگارندگان) 3- تحلیل نمونه موردي 3-1- شناخت نمونه مورد مطالعه پژوهش حاضردر سه میدان امام خمینی، آرامگاه بوعلی سینا و امامزاده عبدا...
جدول شماره 6: زیر گروههاي آماري با توجه به وضعیت شکل براساس میدان شهري {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (بازسازي: نگارندگان) همان طور که در بالا آورده شد، میدان آرامگاه بوعلی سینا، داراي معماري از پیش اندیشیده شده اي است و طراحان آن ضوابط خاصی را براي ساختمان هاي اطراف و فرم کلی میدان پیشنهاد داده اند که این امر، مانع از اغتشاشات کالبدي در طی گسترش این میدان بوده است که اثبات کننده کسب رتبه اول ادراك از لحاظ شکلی در بین مردم می باشد.