چکیده:
پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به پیدایش ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاعرسانی در دنیای امروز گردیده، بهگونهای که اشکال متفاوتی از نحوه انجام فعالیتها و ارائه خدمات در تمام عرصهها پدید آورده است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف امکانسنجی استفاده و بهکارگیری [1]ICT در برنامهریزی و مدیریت شهر زاهدان انجام شده است. دادهها و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه و بررسیهای میدانی به دست آمده است. روش نمونهگیری دادهها بر اساس فرمول کوکران (تعداد 380 نمونه)، در سطح مناطق پنجگانه شهر زاهدان تعیین گردیده و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری T-Test تک نمونهای، رگرسیون خطی و ضریب همبستگی پیرسون در محیط SPSS انجام شده است. نتایج آزمون T-Test نشان میدهد که تلفن، کامپیوتر و فکس با میانگین 82/ 2، 12/ 2 و 09/ 2 بیشترین میزان استفاده، و چت، ایمیل و اینترنت به ترتیب با میانگین 42/ 1، 55/ 1 و 9/ 1 کمترین میزان استفاده از امکانات ICT را در محل کار به خود اختصاص میدهند. همچنین رابطه معناداری بین میزان دسترسی به امکانات ICT در محل کار و میزان استفاده از این امکانات جهت انجام امور رایج شهری وجود دارد. میزان استفاده از امکانات ICT جهت انجام امور رایج شهری با میانگین 45/ 2 پایینتر از حد متوسط است که نشاندهنده استفاده کم مردم از این خدمات است. میزان رضایت شهروندان از خدمات ICT توسط سازمانها و گرایش به استفاده از این خدمات با سطح معناداری 289/ 0، بیانگر ارتباط مثبت و مستقیم بین این دو متغیر با شدت پایین است. همچنین سطح سواد اطلاعاتی شهروندان و پذیرش مظاهر ICT با سطح معناداری 000/0 نشانگر سطح سواد اطلاعاتی مطلوب شهروندان است. بنابراین با تقویت زیرساختها به منظور ایجاد یک شهر هوشمند، میتوان کاهش مشکلات شهری و برنامهریزی شهری مناسب را در آینده انتظار داشت.
Introduction:
The advancement of ICT has resulted in the advent of modern communication and information instruments in the contemporary world in such a way that it has created different forms of doing activities and providing services in all domains.
Materials And Methods
Accordingly, the present study was conducted with the aim of feasibility study of using ICT in urban planning and management of the Zahedan City. The required data and information were obtained using the instrument of questionnaire and field research. The sampling method was conducted using Cochrans formula (380 samples) at five regional levels in the City of Zahedan. The data analysis was conducted using statistical tests of one sample t-test, linear regression and Pearson correlation coefficient by SPSS software program.
Discussion of
Results
The results of t-test indicate that telephones, computers, and faxes, with the mean scores of 2.82, 2.12, and 2.09 respectively have the highest degree of being used and chatting, emails, and the Internet, with the mean scores of 1.42, 1.55 and 1.9 respectively, have the lowest degree of being used among the ICT facilities at work.
Conclusions
there is a significant correlation between the access to ICT facilities at work and the degree of using these facilities for doing urban current affairs. The degree of using ICT facilities for doing urban current affairs with the mean scores of 2.45 is lower than the moderate level, which indicates peoples low degree of using these services. The degree of citizens satisfaction with ICT services by organizations and the tendency to use these services with the significance level 0.289 which indicates a direct and positive correlation between these two variables with low intensity. Furthermore, citizens ICT literacy and acceptance of ICT representations at the significance level 0.000 indicates their literacy level. Therefore, by reinforcing the infrastructures to create a smart city, the reduction in urban problems and an appropriate urban planning can be expected.
خلاصه ماشینی:
در مورد شاخص های شهروند الکترونیک و میزان پذیرش آن ، افراد آمادگی بیش تری برای استفاده از این فناوری دارند و نهایتا این که دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات هر چند در بین مدیران بالا است ولی شهروندان اکثر کارهای خود را از طریق مراجعه حضوری انجام می دهند.
جدول ١- نحوه توزیع جمعیت و درصد پرسشنامه در مناطق پنج گانه شهر زاهدان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در این پژوهش سوالات زیر مطرح شده است : ١- آیا دسترسی به امکانات ICT در محل سکونت موجب کاهش میزان مراجعات حضوری جهت انجام امور شخصی و اداری می شود؟ ٢- آیا دسترسی به امکانات ICT در محل کار موجب کاهش میزان مراجعات حضوری جهت انجام امور شخصی و اداری می شود؟ ٣- آیا رضایت شهروندان از ارائه خدمات ICT توسط سازمان ها، در گرایش به استفاده از این خدمات تأثیر دارد؟ ٤- آیا بین سطح سواد اطلاعاتی شهروندان و پذیرش مظاهر ICT رابطه وجود دارد؟ با توجه به سؤالات فوق ، فرضیه های زیر مطرح و مورد آزمون قرار گرفته است : ١- دسترسی به امکانات ICT در محل سکونت موجب کاهش میزان مراجعات حضوری جهت انجام امور شخصی و اداری می شود.
همچنین نتایج مربوط به آزمون فرضیه دوم نشان داد که رابطه معناداری بین میزان دسترسی به امکانات ICT در محل کار و میزان استفاده از این امکانات جهت انجام امور رایج شهری وجود دارد.