چکیده:
تبلیغات رسانهای و محیطی مرسوم (رادیو و تلویزیون، وبسایتها، بیلبوردها و نوشتههای روی ساختمانها) علاوهبر محدودیت، در مواردی از قبیل مکان و زمان ثابت آنها، هزینة بالا و اثر مخرب آنها در منظر و سیمای شهری، مکانمحور نیست یا به عبارتی براساس موقعیت مکانی افراد ارائه نمیشود. تبلیغات و بازاریابی مبتنی بر مکان و موقعیت کاربر، از جمله روشهای نوین و کاربردی در مدیریت تبلیغات شهری بهشمار میآید. در این پژوهش، با استفاده از مفهوم حصار جغرافیایی و ابزارهای GIS، سرویس تبلیغاتی مکان-مبنای شهروند-محور به نام مشترییاب بهمنظور نمایش تبلیغات در تلفن همراه مشتریان براساس موقعیت جغرافیایی و زمانی آنها در محیط شهری فراهم شده است. بهکمک این سیستم، صاحبان کسبوکار میتوانند تبلیغات لازم را به مشتریان بالقوة خود در یک مکان و زمان مشخص ارائه دهند. سیستم مذکور به سه بخش مدیریت سایت، صاحبان کسبوکار (فروشگاهها) و کاربران (مشتریان) تقسیم شده است. در مدیریت سایت، ایجاد، بهروزرسانی و تغییر وضعیت حصار جغرافیایی و کاربران فروشگاهها صورت میگیرد. صاحبان کسبوکار میتوانند آگهیهای مورد نیاز خود را در یک حصار جغرافیایی و زمان مشخص در سیستم وارد کنند. مشتریها نیز زمانی که وارد محدودة مدنظر میشوند، پیامها و اعلانهایی از قبیل آگهی و تخفیف را براساس موقعیت خود در محدوده دریافت خواهند کرد. آزمایش سیستم مورد نظر در منطقة 6 تهران با شعاع 400 متر حصار جغرافیایی صورت گرفت و تبلیغات چندین فروشگاه دریافت شد. میزان کاربردپذیری و رضایتمندی از سیستم به روش مقیاس کاربردپذیری سیستم (SUS ) اندازهگیری شد؛ درنتیجه مشتریان بیش از 70 درصد از سیستم رضایت داشتند.
conventional media and environment advertising (radio and television, websites, billboards, a), in addition to limitations such as their fixed location and time, their high cost, and their damaging effects on urban landscape, are not location-oriented and, they are not prepared based on the location of the people. Therefore, they have less effectiveness and flexibility. Advertising and marketing based on the location of user is considered as a new and practical way of managing urban advertising. This research tries to use a concept of Geofence and GIS tools to create a citizen-oriented called Customer Finder in order to display advertisements on customers' mobile phones based on their spatial and temporal in urban environments. Through this system, business owners can provide advertisements to their potential customers at a specific place and time. The system is divided into three parts: site management, business owners (stores), and users (customers). Site administration, in addition to managing the site, is responsible for creating, updating and changing the Geofence of the stores. Business owners can enter their ads in the system with a specific time and related Geofence, and customers also receive messages and notices such as ads and discounts when they enter the Geofence range. The system was tested in the 6th District of Tehran with a radius of 400 meters and the advertising of several stores by the system was received. The usability and satisfaction of the system was measured using the service usability system (SUS). proposed system obtained satisfaction of over 70% for customers.
خلاصه ماشینی:
استفاده از فناوري هاي مبتني بر اينترنت ، از قبيل شبکه هاي اجتماعي، بازاريابي ديجيتال (٤٠٥ :٢٠٠١ ,Barnes)، بازاريابي مکان محور (١٥ :٢٠١٢ ,Hopkins and Turner) و سيستم هاي اطلاعات جغرافيايي (GIS ١) ( :٢٠١١ ,Azaz ٣٠٢) به افزايش تأثير تبليغات بر فروش و کاهش تأثيرات منفي تبليغات فيزيکي شهري منجر ميشود.
ابزارها و فناوري هاي GIS شهروندمحور به گونه اي طراحي مي شوند که افراد عادي نيز بتوانند بدون تفاوت در قابليت ها از آن ها استفاده کنند؛ براي مثال ابزارهاي بازاريابي مکان محور (LMS ٢) نوعي از GIS شهروندمحور محسوب ميشود که از موقعيت مکاني تلفن همراه شهروندان براي اطلاع رساني دربارة کسب وکارهايي که در محدودة موقعيت آن ها قرار دارند، استفاده مي کنند (٧٢ :٢٠١٢ ,Buczkowski).
ShopKick٢ نيز برنامه اي مشابه قبلي است که تخفيف و پاداش هاي ويژه را هنگام ورود مشتريان به محدودة حصار جغرافيايي فروشگاه اطلاع ميدهد و از ترکيب GPS ٣، WiFi و حسگرهاي ديگر براي مکان يابي دقيق استفاده مي کند.
Location-Based Services (LBS) کاربران آن است که پس از تعيين خودکار موقعيت آن ها، خدمات مکان مبنا ارائه ميشود (١٩ :٢٠٠٥ ,pperKu).
اعلان نظير به نظير مکاني، براساس موقعيت جغرافيايي يک کاربر تلفن همراه در مقايسه با ساير کاربران است ؛ براي مثال اعلان موقعيت به کمک دوستان در محيط اطراف با استفاده از شبکه هاي اجتماعي مانند فيس بوک يا فوراسکوئر٣ جزو اين دسته از خدمات مکان مبنا تلقي مي شود (٨ :٢٠٠٤ ,Hristova and O'Hare).