چکیده:
ازآنجاکه مهمترین هدف از ایجاد این قبیل نهادها و سازمانهای بینالمللی، بسط و گسترش همکاری و صلح بینالمللی بوده است، انسان با تشکیل جوامع کوچک و بزرگ و برقراری رابطه باهم نوع خویش، میکوشد ارتباطی بر پایه همزیستی مسالمتآمیز را تجربه کند و به رفع نیازهای خود بپردازد. در سایه اینگونه روابط است که انسان میتواند در روابط بینالملل عاری از جنگ و خونریزی و مملو از تفاهم و توافق و دوستی، بهطور آزادانه به اهداف متعالی خود دست یابد. این مقاله درصدد است ضمن تاکید بر اصالت صلح و همزیستی مسالمتآمیز به بررسی دیدگاههای قرآن پرداخته و بر اساس روش توصیفی ـ تحلیلی، به این پرسش اصلی پاسخ دهد که چه آموزههای درقرآن و نهجالبلاغه به صلح و همزیستی مسالمتآمیز در روابط بینالملل منجر میشود؟ بر پایه این پرسش مفروض مقاله این است که تعالیم قرآن و نهجالبلاغه مبتنی بر برابری، برادری، سعادت و کمال انسانهاست ازاین رو میتواند با همپوشانی با حقوق و سازمانهای بینالملل صلح و امنیت جهانی را محقق سازد. در روابط بینالملل نیز اصل همزیستی مسالمتآمیز برای جلوگیری از جنگ و کشتارهای قومی و ایجاد جهانی امن و نحوه مناسبات، مبتنی بر اصول حق حاکمیت، برابری حقوق، مصونیت و تمامیت ارضی، عدممداخله در امور داخلی سایر کشورها، احترام بهحق کلیه ملتها در انتخاب آزاد نظام اجتماعی خویش و فیصله مسائل بینالمللی از طریق مذاکره واقعشده است. سازمانهای بینالمللی از منظر اسلامی نهتنها فرصتی برای رشد و گسترش همکاریهای بینالمللی محسوب میگردند، بلکه عاملی مهم برای گسترش هنجارها و ارزشهای مشترک بینالمللی نیز بهحساب میآیند.
بما أن توسیع دائرة التفاعلات الدولیة والسلم العالمی بعتبران من أهم الاغراض التی تلتمسـها المؤسـسات والمنظمات الدولیة یحاول الانسان باقامة المجتمعات الصغیرة والکبیرة والاتصـــال بجنســـه أن یجرب تواصـــلا مبتنیا علی التعایش الســـلمی ووافیا لمتطلبـاتـه. وتحـت مظلـة هـذه العلاقـات یتمکن الانســـان فی اجواء ملیئة بالتفاهم والوفاق والعاطفة أن یبلغ بحریة الی أغراضه السامیة دون حرب وسفک دماء. فالمقال ضــمن التأکید علی اصــالة الســلم والتعایش الســلمی یدرس القرآن الکریم ویحاول بالمنهج الوصفی ــ التحلیلی، أن یرد الی هذا السؤال: ما هی التعالیم التی وردت فی القرآن ونهج البلاغـه وتؤدی الی التعـایش الســـلمی فی العلاقـات الـدولیة؟ فیبدوأن تعالیم القرآن ونهج البلاغة تبتنی علی المسـاوات والاخوة والسعادة والکمال البشری.
فلهذا یمکن تحقیق الســـلم والامن العالمی بالقوانین والمنظمات العالمیة. فاســـاس
التعایش الســـلمی فی العلاقات الدولیة للحیلولة دون الحرب والابادة الوطنیة واقامة
عـالم آمن یبتنی علی اصـــول حق الحاکمیة، المســـاوات فی الحقوق برابری حقوق، والصــیانة الارضــیة، عدم التدخل فی الشــؤون الداخلیة لســایر الدول والشـــعوب، الاحترام لحقوق جمیع الشـــعوب فی اختیـارهم الحر انتخاب لانظمتهم الاجتماعیة و القضـــاء علی کثیر من الخلافـات الـدولیـة بـالحوار. فلیســـت المنظمات الدولیة من المنظور الاسـلامی فرصـة لتنمیة التفاعلات الدولیة وتوسیعها فحسب، بل تعتبرعاملا مهما لتوسیع الثقافة والقیم المشترکة الدولیة.
The main goal of the establishment of institutions and international organizations has been the expansion of international cooperation and peace.The human being,through forming small and large communities and establishing a relationship of their own kind,is seeking a relationship based on peaceful coexistence experience to meet his own needs. In the shadow of such relationships, one can freely achieve his transcendental goals in international relations through comprehensive understanding, consensus and friendship without any war and bloodshed. This article tries to focus on the authenticity of peace and peaceful coexistence in the views of Qur'an and based on the descriptive-analytical method answers the main question that which teachings in the Qur'an and Nahj al-Balagh leads into peace and coexistence in international relations? Regarding this question it was supposed that the teachings of the Qur'an and the Nahj al-Balagh are based on equality, brotherhood, happiness and fullness of human beings, thus, the peace and global security can be achieved through overlapping with the rights and international organizations. In the international relations, the principle of peaceful coexistence aims to prevent war and tribal killings, establish a secure world and the manner of relations based on the principles of sovereignty, equality of rights, immunity and territorial integrity, prevent interfering in the internal affairs of other countries, respecting the right of all nations to freely choose their own social system and resolve international issues through negotiation. International organizations are not only an opportunity for the development of international cooperation from an Islamic perspective, but also are important factors for the development of shared international norms and values