خلاصه ماشینی:
"اکنون ادبیات کودکان برای پیشرفت خود نیاز به آگاهی تاریخی دارد.
دستیابی به این آگاهی تاریخی تنها با پژوهش و شناسایی جایگاه ادبیات کودکان در بستر تاریخ ممکن است.
اگر میخواهیم مرزهای پیشرفت را درنوردیم که این یک ضرورت ملی است،پس باید در هر زمینهای خاستگاههای خود را شناسایی کنیم،و این شناسایی اکنون در گسترهی ادبیات کودکان انجام میشود.
تاریخ ادبیات کودکان ایران از ابتدا تا سال 1357،8 جلد را در برمیگیرد.
جلد نخست از روایت کودکی سرزمین ایران آغاز میشود به ادبیات شفاهی کودکان و ادبیات کودکان در دوران باستان میپردازد.
جلد سوم و چهارم به شکلگیری دیدگاههای نوین تربیتی در دوران انقلاب مشروطیت،نقد ادبیات مکتبخانهای بررسی اولین کتابهای کودکان با دورنمایههای آموزشی و اندرزی میپردازد.
جلد پنجم و ششم دربارهی شکلگیری ادبیات نوین کودکان در ایران به دست پیشگامانی همچون جبار باغچهبان،محمد تقی هوشیار،عباس یمینی شریف،توران میرهادی و دهها نام دیگر است."