چکیده:
مبارزه با قرآن کریم به روشهای مختلفی از آغاز نزول انجام شده و هنوز ادامه دارد. یکی از روشهای مقابله دشمنان که امروزه شدت گرفته، ترویج شبهات علیه قرآن کریم جهت تضعیف اعتقادات مسلمانان است. در این راستا کتابی با عنوان «نقد قرآن»، از دکتر سها منتشر گردیده که گفته شده، کاملترین کتاب در زمینه نقد قرآن است. نویسنده که تلاش کرده وجود خطا و ضعف را در قرآن کریم ثابت کند، در بخش شبهات علمی علیه قرآن، با استناد به آیات و روایاتی، به نقد آیات مربوط به هفت آسمان پرداخته و این نظریه را ضمن ارتباط دادن به نظریه بطلمیوسی و افسانههای کهن، اشتباه علمی دانسته است. این تحقیق قصد دارد به نقد و بررسی دقیق ادعای مطرح شده بپردازد. پژوهش حاضر، به روش توصیفی- تحلیلی با گرایش انتقادی و بر اساس منابع کتابخانهای انجام شده و هدفش دفاع از نظریه وحیانی و حق بودن همه دادههای قرآن، از جمله دادههای علمی آن است. حاصل پژوهش این است که اولا نویسنده به روایات ضعیف اتکا کرده، ثانیا "هفت آسمان" ریشه در وحی داشته و از آنجا به اساطیر ملل وارد شده، نه بالعکس و ربطی به هیئت بطلمیوسی، که در آن سخن از هشت یا نه فلک است، ندارد. ثالثا نهتنها هیچ دلیل علمی بر رد موضوع هفت آسمان وجود ندارد، بلکه وجود آسمان مطبق (لایههای جو) از یافتههای مسلم و قطعی علمی است که میتواند کشفی علمی برای تایید نظر قرآن باشد، هر چند که یافتههای علم تجربی در این عرصه هنوز بسیار اندک است.
The fight against the Holy Quran has been carried out in various ways since the beginning of the decline and is still ongoing. Recently, a book titled "The Qur'an's Review" was published by a person named Saha which, according to the opposition, is the most complete book on the critique of the Qur'an, in which the author's attempt is to prove the existence of weakness in the Qur'an. The author, in reference to the verses and narrations of the Qur'an and the Prophetic tradition, has criticized the verses of the seven heavens in the Qur'an, referring to Ptolemy's theory and ancient myths, a scientific mistake. The study intends to criticize and thoroughly examine the claim. The present study is carried out through a descriptive-analytical method with a critical orientation based on library resources and aims to defend the theory of revelation and the truth of all the data of the Quran, including its scientific data. The result of the study is that, first, the author relied on the weak narratives; secondly, the subject of the seven heavens was rooted in the revelation, and from there into the myths of other nations (and not vice versa), and also related to the Ptolemaic theory, which spoke of eight or nine Is not Third, there is not only no scientific reason to reject the theme of the seven heavens, but the existence of the sky in the atmosphere (the layers of the atmosphere) is one of the definite scientific findings.
خلاصه ماشینی:
نويسنده که تلاش کرده وجود خطا و ضــعف را در قرآن کريم ثابت کند، در بخش شــبهات علمي عليه قرآن ، با اســتناد به آيات و رواياتي، به نقد آيات مربوط به هفت آسمان پرداخته و اين نظريه را ضمن ارتباط دادن به نظريه بطلميوسي و افسانه هاي کهن ، اشتباه علمي دانسته است .
همچنين ناقد قرآن ضــمن اســتناد به آياتي از قرآن کريم ، وجود هفت آســمان را از اعتقادات عربستان زمان جاهليت برشمرده و اشاره به آن در شعر اميه بن ابيصلت را حکايت از اين نکته مي داند که ، وجود هفت آســـمان و اينکه تخت پادشـــاهي خدا (عرش ) بر فراز آســـمان هفتم قرار گرفته در محيط عربســـتان قبل از محمد هم مطرح بوده اســـت چنانچه اميه بن ابيصلت شاعر جاهلي ميگويد: «له ما رأت عين البصير و فوقه سماء الاله فوق سبع سمائيا» (هر آنچه چشـــم بينا ميبيند از اوســـت و بالاتر از آن ، آســـمان خدا در بالاي هفت آسمان ) او در بيان همســويي آيات قرآن کريم با روايت مذکور اشــاره ميکند که در ســوره هود آمده که عرش خداوند بر روي آب قرار دارد: «وهو الذي خلق السماوات والأرض في ستة أيام وکان عرشه علي الماء»؛ و اوست کسي که آسمان ها و زمين را در شش روز آفريد و عرش او بر آب بود (هود: ٧).
ناقد قرآن نيز به اين مطلب اشــاره نموده و ميگويد افسانه هاي آميخته با مذهب در قبل از محمد در مورد هفت آسمان وجود داشته است .
Rezaei Esfahani, Mohammad Ali, "The Seven Heavens and the Earth", Journal of Quran and Science, Volume 1, Number 2, 2008.