چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیربازار گرایی و ثبات مدیریتی برعملکرد مالی در بین شرکتهای فعال در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است. نمونه مورد بررسی متشکل از 81 شرکت است که به روش حذفی سیستماتیک انتخاب و دادههای میدانی در خصوص بازارگراییاز طریق پرسشنامهها جمعآوری و به شکل توصیفی- همبستگی برآورد شده است. به منظور سنجش ثبات مدیریتی و عملکرد مالی از اطلاعات مالی شرکتها استفاده و در تجزیه و تحلیل مدل از آزمونهای رگرسیون چندگانه تحت نرمافزارهای SPSS و Eviews استفادهشده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بازارگرایی و ابعاد هماهنگی بین بخشی، رقابت گرایی و مشتری مداری در عملکرد مالی شرکتها تاثیر مثبت و معنادار دارند. همچنین ثبات مدیریتی بر عملکرد مالی شرکتها اثر مثبت و معنادار دارد.
خلاصه ماشینی:
فرمان آرا (١٣٩٧) نيز در پژوهش خود با عنوان بررسي رابطه بين اطلاعات نامتقارن و اختيارات مديريتي با تأمين مـالي و سـرمايه گـذاري در شـرکت هـاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران نشان داد که رابطه مثبت ميان سرمايه گذاري و اختيـارات مديريتي وجود دارد.
بازار گرايي که رويکردي عملياتي به ديدگاه بازاريابي در عمليات و فعاليت هاي شرکت است ، در دو دهه گذشته از اقبال بسياري در بين پژوهشگران و انديشـمندان بازاريـابي و مـديران شـرکت هـا فصلنامـه اقتصاد مالي شماره ٤٨ / پائيز ١٣٩٨ برخوردار شده و در پژوهش هاي متفاوتي رابطه آن با عملکرد با حضـور يـا عـدم حضـور متغيرهـاي واسطه و ميانجي بررسي شده است (اعرابي و سلطان محمدي، ١٣٩١).
نتايج برازش مدل نشان دهنده ي رابطه مثبت بين بازار گرايي و ابعاد بازارگرايي يعني هماهنگي بخشي، مشتري مداري، رقابت گرايي و ثبات مديريتي با عملکرد مالي در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار است .
بازار گرايي يکي از جنبه هاي فرهنگ سازماني است که در آن کارکنان بالاترين ارزش را به فصلنامـه اقتصاد مالي شماره ٤٨ / پائيز ١٣٩٨ سودآوري بنگاه و حفظ مشتري، از طريق ايجاد ارزش برتر ميدهند.
در اين پژوهش به کمک تحليل رگرسيون و بر اساس يافته ها نشان داده شد که بازار گرايي بر عملکرد تجاري شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثير مثبت دارد.
The impact of market orientation, product advantage, and launch proficiency on new product performance فصلنامـه اقتصاد مالي شماره ٤٨ / پائيز ١٣٩٨ and organizational performance”, Journal of Product Innovation Management, 21(2) ,79-94.
Heaney, Naughton, Truong, Davidson & Mckenzie 16.