چکیده:
موضوع شکار در هنر نگارگری هر دورهای از انواع رویکردها و اندیشههای مختلف مناسب با زمان خود بهره مند بوده است. شاهان صفوی با برپایی کارگاههای خاص هنری و نقاش خانهها، هنر نگارگری را به صورت هنری کاربردی در آوردند. آنان با در اختیار گرفتن نگارگران، از آنان خواستند تا نقوش و تصاویری برای سایر تولیدات هنری همچون قالی فراهم کنند. بیشک میتوان گفت از دلایل ماندگاری فرشهای دوره صفوی، تبعیت و الگوپذیری از اصول و معیارهای استاندارد و تعریف شدهای بود که در حوزه نگارگری به کار گرفته میشد و از آنجا که در دوره صفوی به خصوص مکتب تبریز، نگارگران و پیروان سبک بهزاد از جمله سلطان محمد، نگارگری را به اوج خود رساندند؛ چنین پیشرفتی در حوزه فرش نیز برای ما قابل توجیه میباشد. در این دوره، طراحان فرش به تاثیر نقش شکار در نگارگریهای عصر خود به طراحی فرشهایی با مضمون شکار پرداختند. یکی از این نمونه فرشها «فرش شکارگاهی وین» اثر سلطان محمد است. با بررسی مبانی زیبایی شناسی طرح و نقش فرش وین، این سوال مطرح است که تا چه اندازه ممکن است مبانی زیبایی شناسی این طرحها در فرش مذکور متاثر از نگارة «شکار بهرام در مقابل آزاده» اثر سلطان محمد بوده باشد؟ اصول طراحی نقش مایهها در فرش، مستلزم تسلط و شناخت پیرامون طرح و رنگ در آثار نگارگری است. در این مقاله با هدف بررسی شواهد و اثبات عوامل شناخت خالق هر دو اثر، ارکان و اصول زیبایی شناسی فرمی هر دو اثر مورد مطالعه تطبیقی قرار خواهد گرفت. ضرورت انجام این تحقیق، استخراج استانداردی مدون در جهت بهبودی هر چه بیشتر وضع موجود در مورد طرح فرش و نگارگری است. مطالعه هر دو نمونه به صورت موردی و تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز براساس روش استقرایی خواهد بود.
The issue of hunting in the art of drawing of any period has several kinds of trends and thoughts proportional to their own time. Safavid kings by holding some special artistic workshops and Ateliers, made the art of drawing as a practical art. By having the painters in hand, they wanted them to provide pictures and drawings for other artistic products like carpets, no doubt it could be said that of the reasons why the carpets of Safavid period are permanent is following and getting the models from standard and defined criteria and principles applied in the field of drawing and as in Safavid period specially Tabriz school, the paiters and followers of Behzad style including Sultan Mohammad made the drawing to improve, such a development in the field of carpet is also justifiable for us. In this period, the carpet designers under the influence of hunting picture in the drawings of their own time dealt with the designing of carpets with hunting issues. One of these sample carpets is the Vienne hunting carpet, the work by Sultan Mohammad. By examining the basis of aesthetics of the design and drawing of the Vienne carpet this question arises that how much may the basis of aesthetics of this designs in the mentioned carpet be under the influence of the drawing on "Bahram's hunting against Azade", the work by Sultan Mohammad? The principles of designing of themes in the carpet needs to master and recognize of design and color in the work of drawing works. In this article a comparison will be done by the purpose of examining the evidences and justifying the factors of identifying both works, principles and bases of form aesthetics in each work. Necessity of more doing such research is extracting formulated standard in order to more improve the existing status about designing the carpet and drawing. Examining both case study and analyzing data based on deductive method and final extracting will be general.
خلاصه ماشینی:
1 بررسي تطبيقي نقش شکارگاه در دو اثر فرش و نگارگري دورة صفوي نمونه موردي: فرش شکارگاهي موزة وين با نگارة شکار بهرام گور در مقابل آزاده از کليات اميرعليشيرنوايي چکيده : موضوع شکار در هنر نگارگري هر دوره اي از انواع رويکردها و انديشه هاي مختلف مناسب با زمان خود بهره مند بوده است .
به عنوان مثال ، ميتوان به مقاله اي از نجارپورجباري (١٣٩١) با عنوان «مطالعۀ تطبيقي نقوش فرش سدة نخست عصر صفوي با نگارگري همان دوره » اشاره کرد که در شمارة ٢١ فصلنامۀ علمي- پژوهشي گلجام به چاپ رسيده است ؛ نويسنده در مقايسۀ تطبيقي خود که چند نمونۀ آن ، قاليها و نگاره هايي با مضامين شکارگاه هستند به اين نتيجه ميرسد که نگارگران عصر صفوي تأثير مستقيمي بر ساير هنرهاي سنتي به ويژه طراحي فرش داشته اند.
Dream of heaven Iranian carpet weaving art, first volume, Tehran: Etka organization.
Dream of heaven Iranian carpet weaving art, first volume, Tehran: Etka organization.
Purposes of the research: 1- Attaining standard criterion based on form aesthetics basis of hunt place design in both the studied works 2-Extracting an alternative to improve the existing status for carpet designing and drawing of the contemporary period Questions of the research: 1-How much may the basis of aesthetics of the work of Vienne hunting carpet be under the influence of the drawing on "Bahram's hunting against Azade", the work by Sultan Mohammad?