چکیده:
مضامین عاشقانه در نگارگری به اشعار عاشقانه و شاعرانه فارسی به قبل از مکتب اصفهان بر میگردد. آثار رضا
عباسی از جمله مضامین عاشقانه و تغزلی، سبک جدیدی را در طراحی و نقاشی ایرانی ابداع کرد. پیوند درونی اجزاء
مختلف آثار تغزلی رضا با ترکیب بندی جدید و نه همچون آثار گذشته ولی با دوری از پرسپکتیو و سایه روشن و
هماهنگ با فلسفة جدید صدرالمتالهین» فرهنگ و هنر روزگار عصر شاه عباس اول صفوی را به زیبایی تمام نشان
میدهد. آثار رضا با مضامین مختلف عاشقانه، عرفانی، حماسی و اجتماعی هستند؛ که از میان آثار او به تحلیل چند
نگاره از این هنرمند با مضامین عاشقانه و تطبیق آنها با آراء صدرالمتآلهین پرداخته میشود. رضا نقش مایهها و
موضوعات شاخص عاشقانه و عرفانی در جهان پیرامون راکه در لایههای پنهان آثارش موجود است. به طور رمزگونه
نمایان میسازد.
عشق عفیف در آراء ملاصدراء که در بعضی از آثار رضاء مطابقهای تصویری آن را میتوان یافتء از مشاهده شروع
و به تمثیل و تمثل منتهی میشود که این خود سرآغاز دیگری است و در انتها به اتهاد عاشق و معشوق و یکی شدن
رضا عباسیء هنرمنددربار شاه عباس و تطبیق و مقایسة آنها با مژلفههای فکری صدرالمتالهین در باب عشق است. از
این روی» ابتدا آراء صدرا در زمینه عشق بیان میشود و در ادامه چند نمونه از آثار رضا عباسی که از نظر مضمون,
تغزلی هستند و به نظر میرسد با آراء صدرا در زمینه عشق هماهنگ هستند. ، مورد تحلیل قرار خواهد گرفت. بدین
ترتیب» در تحقیق حاضر با روش جمع آوری اطلاعات و دادهها به صورت کتابخانهای از کتابهای موجود و اسناد
تصویری موزهها و بررسی دادههاء بد شبوة تحلیلی تطبیقی, یافتههایی که بدست آمد مبین آن است که اکثر آثار
تغزلی رضا عباسی با مولفههای فکری ملاصدرا در باب عشق ارتباط دارند.
واژگان کلیدی: نقاشی مکتب اصفهانء ملاصدراء مضمون,ء عاشقانه، بانوی خیال پرداز.
The romantic purpose of Persian poems in painting returned to times before Isfahan's school. Reza Abbasi’s works, including romance and lyrical themes, divised a new style in Iranian design and painting.The inner connection of various components of Lyrical works of Reza with the new composition not as the past works but away from the perspective, the shadow and in harmony of new Sadr-al-Mutalehin illustrate the culture and art of first shah abbas era's. Reza Abbasi’s works are of different romantic, mystical, epic and social themes. In the current study some of the artist’s images with romantic themes are analyzed in line with the ideas of Mulla Sadra. Reza mysteriously reveals the romantic and mystical motifs and subjects in the world around that are obvious in the hidden layers of his works. Afif's love can be found in the Molasadra's view and in some of Reza's work and start with an observation and ends with some allegories which is itself another beginning and at the end finished by accretion of love and beloved and being unify with GOD and unification.The objective of this study lies in the achievement of the principles of covert and overt romantic moods in the works of Reza Abbasi, Shah Abbasid artist, and matching and comparing them with the intellectual components of Mulla Sadra on Love. Thus, first, the views of Sadra in love will express and in the following, some of the works of Reza Abbasi, which are lyrical in contents and it seems to be alingned with Sadra’s votes on love, will be analyzed. To achieve this, in this study, according to the analysis, comparative and collection methods and through library data collection from the available books, museums and analysis of the gathered data, the gained results support that most of Reza Abbasi’s works are connected to Sadra’s intellectual components on Love.