چکیده:
قاطبهی نظریهپردازان بر این مهم اتفاق نظر دارند که «درک مطلب»" یکی از مهمترین
مهارتهای زبانی هم در زبان اول و هم در زبان دوم است. یکی از عوامل دخیل
در درک مطلب و داشتن خوانش مختلف از متون» در کنار عوامل زبانی؛ همچون
دستور و لغتء طرحواره* است. آنچه در پژوهش حاضر بررسی میشود. ارائهی
نتایج اعتبارسنجی روشی برای سنجش طرحواره به همراه مروری بر پیشینه
تاریخی آن با عطف توجه به روانشناسی شناختی! و فلسفه است. در این راستاء پس
از بررسی پیشینهی مربوطه سی و چهار مولفهی اولیه غربال شدند. متخصصان
مرتبط با طرحواره و زبان دوم و شناخت تجسمپافته» بیست و هشت مورد* را
برای محک در بوتهی آزمایش جهت سنجش بار عاملی؟ تایید کردند. به منظور
تعیین روایی عاملی از روش آماری تحلیلی عاملی اکتشافی" و سپس تاییدی" و
به منظور بررسی همسانی درونی از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج
بهدستآمده روشی دوعاملی (طرحواره محتوایی" و طرحواره شکلی") را نمایان
کرد. در پایان؛ نتایج بهدست آمده و پیامدها و فواید پژوهش حاضر بررسی میشود.
خلاصه ماشینی:
) Carrell ;١٩٨٨ ,Urquhart &Alderson )1987, 1992 اگرچه در مطالعات مختلف سعي شده است تا تأثير دانش قبلي يا دانش طرحواره اي در درک مطلب هم در زبان اول و هم زبان دوم سنجيده شود، تاکنون ابزار مشخصي در قالب پرسش نامه براي سنجش اين عامل مهم در درک مطلب ، که دانشجويان رشته هاي ادبيات انگليسي و مترجمي با آن بسيار سروکار دارند (فروزاني و سخنور ١٣٨٩) و يکي از مهمترين مهارت ها مخصوصا در سطوح آکادميک محسوب مي شود (جاويدان مهر و 1.
به هر معنا که به آن نگاه کنيم ، به مثابه «ساختارهاي ذهني درهم آميخته ي دانش خوانندگان » (Anderson ٢٠٠٠) ، طرح واره به منظور ترسيم ساختار دانش رويدادهاي عادي و همچنين براي توصيف ساختار و چيدمان دانش زباني و گفتمان مورد استفاده قرار گرفته است ، و در نتيجه از تعدادي ديگر از مستعارها مانند «طرحواره ي داستاني ٣» )ĝMan &Johnson ١٩٨٠ dler( و طرحواره ي محتوايي و طرح واره شکلي )١٩٨٤ Carrell( ، «طرحواره هاي متني » )١٩٨٨ Swa൵ar( و «طرحواره هاي نمادين » )١٩٩٥ Oller( از آن نام برده مي شود.
23, Autumn and Winter 2019 134 ابزاري براي سنجش طرحواره در درک مطلب خواندن زبان دوم paper, the notion of schema in reading comprehension has been used as the representative of other ubiquitous terms rampant in the liter- ature on the subject.