خلاصه ماشینی:
"مگربه اینکه شکم گرسنه دین و ایمان نداردو اگر فقر از دری وارد شود،ایمان از دریدیگر خارج میگردد؟پس چگونهانتظار داریم مغزی که گرفتار رفع حوایجاولیه است،در همان حال به فکرمفاهیمی چون فرهنگ هم باشد؟مگرنمیدانیم اگر فکر به دلیل اشتغال بهمشکلات اقتصادی از فرهنگ خودیغافل بماند،فرهنگ بیگانه-بویژه اگردارای جاذبههای کاذبی هم باشد-بهخودی خود-حتی اگر کسی نخواهداین فرهنگ را القاء کند-جا بازمیکند؟ درست است که انقلاب کردهایمهشت سال جنگ را پشتسر گذاردهایم و بنابراین کمیهاو کاستیها طبیعی است،اما اکنون منبیکار عاشق فرهنگ این مرز و بومدر مقابل دهان باز خانواده و هجومفرهنگ بیگانه چگونه مقاومت کنم؟ عبد الله فیض اللهی -کیهان فرهنگی:بین فرهنگ و اقتصادرابطهای متقابل وجود دارد و پیش شرط رشدو شکوفایی اقتصادی تصفیه و تحول مثبتدر حیطۀ فرهنگ است.
ایوب ابدالی دهچناری (به تصویر صفحه مراجعه شود) دیدگاهی دیگر دربارۀ غنا و موسیقی بررسی کارشناسانۀ مسایل فرهنگیجامعه به وسیلۀ متخصصان فن برایبهبود بخشیدن به کیفیت امور جاریکاری است بس ضروری و اگر با نیتخالص همراه بوده و محور آن رضایتخداوند باشد،مقدس نیر هست.
البته اگراین عمل با پشتوانهای قوی در منابعاحکام صورت گیرد،جای بسی تحسیناست،اما با تأسف باید گفت مسألۀ غناو موسیقی زوایای تاریکی دارد که درکلمات قدمای اصحاب و یا حتی(به تصویر صفحه مراجعه شود) متأخرین از آنها به سبب آنکه در گذشتهبه عنوان یک نیاز اجتماعی مطرحنبوده،مسکوت مانده و تلاشهایی از اینقبیل که به جای لفظ«غنا»و یا«موسیقی»از تعبیرهایی همچون«موسیقی غنایی»به عنوان موضوعادلۀ حرمت مدد بگیریم،مشکل گشا ومسؤولیتزدا نخواهد بود،تا چه رسدبه اینکه آنچنان معنای این لفظ را ازپیش خود توسعه بدهیم که درصدناچیزی از آن به لهو و لعب تعلق گیرد."