چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر سرمایه اجتماعی کاربران شبکههای مجازی شهر اصفهان با استفاده از روش پیمایش میباشد. سرمایه اجتماعی در این پژوهش در سه بعد (اعتماد، ارتباط، مشارکت) و با تلفیق دیدگاههای بوردیو،کلمن و فوکویامامورد بررسی قرار گرفته است. نمونهگیری بااستفاده ازروشهای خوشهای و تصادفی انجام شد. حجم نمونه400نفر(200 نفر زن و 200 نفر مرد) ازکاربران شبکههای اجتماعی مجازی شهر اصفهان با میانگین سنی19تا 40 سال میباشد و برای اجرا وجمعآوری اطلاعات ازابزارپرسشنامه استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که کاربران حداکثر در شبانهروز یک تا دو ساعت، هفتگی 6 - 8 ساعت و ماهیانه بیشتر از 8 ساعت از وقتشان را صرف استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی میکنند. نتیجه پژوهش نشان داد که ویژگیهای جمعیتی، پایگاه اقتصادی - اجتماعی و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر سه بعد سرمایه اجتماعی موثر هستند. ویژگیهای جمعیتی سن،وضعیت تاهل و قومیت بر سه شاخص سرمایه اجتماعی بیشترین تاثیر را دارند. همچنین میزان استفاده از شبکههای مجازی کاربران بر سرمایه اجتماعی تاثیر معنیدار دارد. بر اساس نتایج تحلیل مسیر، بیشترین تاثیر بر شاخص اعتماد از سوی متغیر سن بوده است. همچنین بیشترین تاثیر بر شاخص ارتباط از سوی متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی بوده است.
The main purpose of this study was to investigate the factors affecting social capital of users of Isfahan virtual networks using the survey method. In this study, social capital is in three dimensions (trust, relationship, public participation). It was examined by combining the views of Bourdieu, Coleman, and Fukuyama. Sampling was done using cluster and random methods. Sample size is 400 people (200 men and 200 women) Isfahan Virtual Social Network users aged between 19 and 40 years were recruited. Questionnaire was used to collect data. The findings of this study showed that users spend up to one hour or two hours a day, 6 to 8 hours a week, and more than 8 hours a month using virtual social networks. The results showed that demographic characteristics, socioeconomic status, and the extent to which virtual social networks are used affects three dimensions of social capital. Demographic characteristics of age, marital status, and ethnicity are more influential on the three indicators of social capital. It also has a significant impact on the use of virtual networks by users on social capital. According to the results of the path analysis, the most influence was on the trust index by the age variable. It also had the greatest impact on the index of relevance from the socio-economic status.