چکیده:
مدیریت با اصول و شاخصه های اسلامی، علاوه بر توجه به شاخص های بهره وری مادی با توجه بر اصول و
ارزش های معنوی، هدف گذاری ارزشی و حرکت به سمت آن را برای افراد سازمان تضمین می کند.
این مقاله به تحلیل فلسفی مدیریت از دیدگاه آیت الله جوادی آملی پرداخته است که در آن مفهوم مدیریت
و ویژگی های آن از دیدگاه معظم له تعریف شده و اجزا و مولفه های مدیریت از دیدگاه ایشان شناسایی
می شود. پس از شناسایی مولفه ها و اصول مدیریت این مولفه ها باهم ترکیب شده و در نهایت مدلی کلی
مبتنی بر دیدگاه آیت الله جوادی آملی بدست می آید. ابزار جمع آوری اطلاعات در این مقاله به روش
کتابخانه ای است که به روش توصیفی تحلیلی به بررسی تحلیل فلسفی مدیریت از دیدگاه آیت الله جوادی
آملی می پردازد.
خلاصه ماشینی:
اين مقاله به تحليل فلسفي مديريت از ديدگاه آيت الله جوادي آملي پرداخته است که در آن مفهوم مديريت و ويژگيهاي آن از ديدگاه معظم له تعريف شده و اجزا و مولفه هاي مديريت از ديدگاه ايشان شناسايي ميشود.
پس از شناخت اجزا و مولفه هاي تحليل از منظر ايشان که مبتني بر دستورات قرآن کريم و روايات و بيانات ائمه اطهار مي باشد بازترکيب اجزاء و مولفه هاي شناختي به مدلي منجر ميشود که در نوع خود ميتواند يک ديدگاه نوآورانه به سبک مديريت اسلامي محسوب شود.
تاکنون تعاريف و تحليل هاي فلسفي متنوعي از اصول مديريت (برنامه ريزي، سازماندهي، هدايت ، نظارت و کنترل ) بويژه از جنبه ديدگاه هاي غربي مطرح شده است اما بيان تحليل فلسفي مبتني بر ديدگاه قرآن ، رسولان و ائمه به صورت جامع در مقابل ديدگاه هاي غرب ميتواند اهميت شناخت جايگاه مدير و ارکان مديريتي را بيش از پيش بصورت نوآورانه اي بهتر روشن تر نمايد.
(جوادي آملي، ١٣٨٨) ويژگيهاي مديران از ديدگاه آيت الله جوادي آملي از منظر آيت الله جوادي آملي شاخصه هايي که براي يک فرد لازم هست تا او را در مديريت ، رهبري و سازماندهي کارها هدايت کند عبارتند از: ٤-١ تخصص و تعهد: فردي که تخصص و تعهد دارد از انظباط و وجدان کاري برخوردار است و از طرفي جامعه اي که کار را به کاردان نميسپارد همواره سير نزولي خود را طي خواهد نمود و نه مسير رشد و پيشرفت و توسعه را.