خلاصه ماشینی:
"(3) 7-اینکه برخی از-به اصطلاح-کملین عرفا علی(ع)را که محور حق و باطل(4)است نشناختهاند،و در عینحال کشف و شهودهایی هم به ادعای خود داشتهاند،همیشه سؤال انگیز بوده،که پس چه اعتمادی بر اینکشف شهودهاست؟چگونه میتوان اینان را عارفبالله به معنی حقیقی کلمه دانست؟ آیا اینکه ما بکوشیم و بگردیم از این گوشه و آنگوشه مطلبی که با تشیع آنان سازگار باشد پیدا کنیم وبه زور شیعه بودن کسی را اثبات کنیم،پاسخ آن سؤالرا میدهد،یا این هم یکی از مصادیق تأویل و توجهاست که گرفتار آن میشویم یعنی همان گونه که اگرمطلبی با آیه همخوانی نداشت،آیه تأویل میشود،اگرعرفان اهل بیت با گفتههای کسی نساخت،این عرفانتأویل میشود،و اگر شاهد صدقی بر بیاعتباریبرخی از این کشف و شهودها و یا کشف و شهودهایادعایی غیر ثابت پیدا شد،آن شاهد نادیده گرفتهمیشود.
آیا امام معصوم که مفسرحقیقی قرآن است آیه را این طور معنی کرده است؟وآیا در زمان نزول آیه چنین مطلبی از آیه به ذهن کسیمیآمده است؟و یا حتی در زمان ما اگر اصطلاح«عالمامر و خلق»پیدا نشده بود،به ذهن کسی میآمد که اینآیه با عالم امر و خلق ارتباط داشته باشد؟(9) اول باید ببینیم«له الامر و الخلق»یعنی چه،و سپسببینیم در فلسفه و علوم دیگر چیزی مطابق آن آمدهاست یا نه؟نه بالعکس؟ 15-اینکه کسانی مانند حقیر از طرح«مکتبتفکیک»و خود تفکیک استقبال میکنند معنایش ایننیست که هر چه مکتب معارفی خراسان گفته یامیگوید بیچون و چرا باید پذیرفت،بلکه مقصود ایناست که این روش و راه،مسیر صحیحی است که بایددنبال شود و مرزها روشن گردد."