چکیده:
زمینه: امروزه با توجه به جنبه های اخلاقی در بازاریابی، اهمیت روزافزون اخلاق در این زمینه آشکار شده است. هدف این تحقیق، بررسی نقش اخلاقیات در حوزه های مختلف بازاریابی می باشد.
روش: پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد .جامعه ی آماری این پژوهش کلیه ی کارکنان پست مرکزی شهر کرمان می باشد. نمونه تحقیق۱۶۰ نفر است که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها: پرسشنامه اخلاقیات و بازاریابی اجتماعی می باشد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی کندال و اسپیرمن با استفاده از نرم افزارspss۲۴ استفاده شد.
یافته ها: یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین صداقت، اعتمادسازی، وفای به عهد، فضایل اخلاقی، خدمت به جامعه و روحیه عدالت خواهی و عدالت گرایی با بازاریابی اجتماعی رابطه ی معنی داری وجود دارد.
نتیجه گیری: اخلاقیات از جمله صداقت، اعتمادسازی، وفای به عهد، فضایل اخلاقی، خدمت به جامعه و روحیه عدالت خواهی تاثیرات قابل توجهی بر بازاریابی داشته و موجب افزایش بازاریابی اجتماعی می شود که به بهره وری بالای سازمان می انجامد. بنابراین لازم است در بازاریابی، به این ویژگی ها توجه خاص شود.
Background:
Today, due to the new attitude towards ethical aspects in marketing, the increasing importance of ethics has become evident in this regard. The purpose of the research is to examine the role of ethics in different aspects of the field of marketing.
Method:
This study is an applied one in terms of purpose and descriptive-correlational one in terms of the nature and method of research. The statistical population of this research is all the employees of the central post office in Kerman. A sample of 160 persons were selected through simple random sampling. The data gathering tool was Morality and Social Marketing Questionnaire. Data analysis were done through Kendall and Spearman correlation coefficient using SPSS24 software.
Results:
Research findings indicate that there was a meaningful relationship between social marketing and honesty, confidence building, devotion, ethical virtues, community service, and the spirit of justice and justice orientation.
Conclusion:
Ethics such as honesty and confidence building, devotion, ethical virtues, community service, and the spirit of justice and justice orientation will have a significant impact on marketing, and will increase social marketing, which will result in organizational productivity. Therefore, it is suggested that the organization should provide the necessary ethics characteristics of marketing.