چکیده:
هدف از مطالعه ی کیفی حاضر، بررسی تعریف توانمندیهای منشی از نظر متخصصان و نوجوانان ایرانی بود. بدین منظور با روش نمونهگیری هدفمند، با ده نفر از متخصصان (شامل روانشناسان، مشاوران و معلمان) در رابطه با تعریف 24 توانمندی منشی، مصاحبه ی نیمه ساختاریافته انجام شد. علاوه بر این، نظرات دو گروه مجزا از نوجوانان کلاس نهم، در رابطه با تعاریف توانمندیها، به روش بحث در گروههای متمرکز، گروه دختران (7 نفر) و پسران 6 (نفر) بررسی شدند. دانش آموزان بر اساس در درسترس بودن در زمان انجام مطالعه و تمایل شان به شرکت در بحث ها انتخاب شدند. داده ها با روش تحلیل محتوا و رویکرد مستقیم، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که بین تعاریف پیترسون و سلیگمن (2004) و تعاریف متخصصان و نوجوانان ایرانی در رابطه با دوازده توانمندی، مطابقت وجود داشت اما در رابطه با سایر توانمندیها (از جمله توانمندی شجاعت، شور و شوق، صداقت) تفاوت هایی دیده شد. وجوه اشتراک و تمایز میان تعاریف، بحث شدند. با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت بین تعاریف توانمندیهای منشی در جامعه ی ایرانی و نظام طبقه بندی تقریبا مطابقت وجود دارد و این طبقه بندی میتواند در جامعه ی ایرانی و در سایر پژوهشهای مرتبط با این حوزه به کار گرفته شود.
The purpose of this qualitative study is to investigate Iranian experts’ and adolescents’ character
strengths. With this aim, through on purpose method of sampling, semi-structured interviews about
definitions of the 24 character strengths were conducted with ten specialists (including
psychologists, counselors, and teachers). Furthermore, the opinions of two gender-segregated
groups of nine grade students about character strengths’ definitions were discussed in focus groups
for girls and for boys. Students were selected based on their availability at the time of research and
their willingness to take part in discussion groups. Data were analyzed using content analysis
(concept-driven). Results showed that there was similarity with Peterson and Seligman’s (2004)
definitions and Iranian experts- adolescents’ definitions in twelve character strengths and also there
were some differences in definitions of other character strengths (e.g., bravery, zest, and honesty).
Based on the findings of the research, it can be claimed that there is almost compliance between the
definitions of the 24 character strengths and the definitions of the character strengths and virtues
classification in Iranian society. The study also provided evidence to support the universality of this
classification. It seems the classification can be used in Iran society and other studies related to this
topic.