چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر بازی درمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی در کاهش نارسایی هیجانی کودکان مبتلا به بیش فعالی انجام شد. طرح پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی می باشند. حجم نمونه 30 نفر از دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی که 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر درگروه کنترل قرار گرفتند لذا به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. به منظور گرد آوری داده ها از آزمون SNAP-IVسوانسون، نولان و پلهام(1980)، آزمون استروپ(1935)،آزمون ناگویی خلقی تورنتو استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد)، تحلیل کوواریانس به کمک نرم افزار آماری SPSS20 استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد اثر بازی درمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر توانایی برنامه ریزی و توجه انتخابی و کاهش نارسایی هیجانی با 87/0= ήPartial ، 132/0= s Lambdaو wilk، 56/50 = (23،3) F اثر معنی داری داشته است(01/0>P) . نتایج نشان داد که بازی درمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر کاهش نارسایی کودکان مبتلا به بیش فعالی تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که بازی درمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر کاهش نارسایی کودکان مبتلا به بیش فعالی تأثیر دارد.
نتایج پژوهشی با عنوان اثر بخشی تقویت حافظه دیداری از طریق بازی بر کاهش خطاهای دیکته دانش آموزان دارای اختلال نوشتن نشان داد که نمره های پس آزمون گروه آزمایش و شاهد در حافظه دیداری و خرده آزمون مکعب وکسلر بعد از ارائه متغیر مستقل از لحاظ آماری با یکدیگر تفاوت معنادار دارد بورن هید (2016).
در سالهاي اخیر با عنایت به توسعه ي دانش نظري و کاربردي روانشناسان رشد و متخصصان تعلیم و تربیت، توجه به مسائل شناختی کودکان و به ویژه چاره جویی براي مشکلات شناختی از جمله کمبود توجه، ناتوانی در برنامه ریزي و مسائل مربوط به حافظه ي کودکان نقش پررنگی به خود گرفته است و در این میان مداخلات شناختی براي کودکان داراي اختلال کاهش نارسایی / بیش فعالیدر کانون توجه قرارگرفته است(میراندا و همکاران،2015).
روش شناسی تحقیق این پژوهش با هدف تعیین تأثیر بازی درمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی ( کاهش نارسایی ) کودکان مبتلا به بیش فعالی است.
معنی دار شدن تاثیر بازی درمانی در نارسایی هیجانی کودکان مبتلا به بیش فعالی ، نشانگر آن است که میانگین متغیر های وابسته در این گروه های آزمایش و کنترل متفاوت است.
بحث و نتیجه گیری با توجه به نتايج جدول4 اثر بازی درمانی در کاهش نارسایی هیجانی کودکان مبتلا به بیش فعالی با 98/16 = (25، 1) F موثر بوده است(01/0>P).
2. اصغری نکاح، سید محسن؛ عابدی، زهره(1395) بررسی اثربخشی بازي درمانی مبتنی بر کارکردهاي اجرایی بر بهبود بازداري پاسخ، برنامه ریزي و حافظه ي کاري کودکان داراي اختلال نقص توجه / بیش فعالی.