چکیده:
سالمندان از مهمترین اقشار جامعه هستند که در آیندهای نزدیک، جامعه با مسائل و مشکلات آنها روبهرو خواهد شد. مطالعة کمی حاضر به بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر رضایت سالمندان از خدمات رفاهی بازنشستگان شهرداری تهران پرداخته است. دادههای آن نیز با پیمایش و استفاده از پرسشنامة محقق ساخته گردآوری شده است. جامعة آماری 2255 نفر از بازنشستگان بالای 65 سال تحت پوشش سازمان بازنشستگی شهرداری تهران هستند. از این تعداد 389 نفر با استفاده از فرمولهای موجود انتخاب شدند و با آنها مصاحبه شد. همچنین، در این پژوهش برای توصیف دادهها از شاخصهای حد وسط، پراکندگی و توزیع و برای تجزیه و تحلیل دادهها و استنباط آماری از تحلیل چندمتغیرة رگرسیون استفاده شده است. نتایج نشان میدهد میان سن و میزان رضایت بازنشستگان ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین میزان رضایت پاسخگویان متأثر از پایگاه فرهنگی آنهاست، اما میان متغیر وابسته، یعنی میزان رضایت بازنشستگان و متغیرهای جنسیت، تحصیلات، طبقة اجتماعی و احساس عدالت اجتماعی ارتباط معناداری وجود ندارد. با وجود این نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان میدهد مدل رگرسیونی پیشبینیکنندة متغیر وابسته پژوهش است.
The elderly are one of the most important strata of society that will face problems and problems in the near future.The present study aims to investigate the social and cultural factors affecting the satisfaction of the elderly with the welfare services of Tehran Municipality retirees. The method of this study is quantitative and the required data are collected through a survey and using a researcher-made questionnaire. The statistical population consists of retired persons over 65 years old covered by the Tehran Municipality Retirement Organization, which is 2,255. Of these, 389 individuals have been selected and questioned using the existing formulas. Also, in order to describe the data, the indexes of intermediate distribution, dispersion and distribution are used. For data analysis and statistical inference, multivariate regression analysis has been used. Results show that there is a significant relationship between age and satisfaction of retirees. Respondents' satisfaction is also affected by their cultural status. But there is not a meaningful relationship between the dependent variable, ie, the level of satisfaction of the retirees and the variables of gender, education, social class and sense of social justice. However, the results of multivariate regression analysis show that the regression model is the predictor of the dependent variable of the research.
خلاصه ماشینی:
يکي از عوامل بيشترشدن اين نارضايتيها و مسئله مندشدن وضعيت سالمندان بازنشسته ، رکود اقتصادي، تحريم ها، کسري بودجه و حمايت نکردن برنامه هاي بالادستي ، مانند برنامه هاي پنج ساله توسعه در راستاي توانمندسازي صندوق هاي بازنشستگي است که همۀ آن ها عوامل اقتصادي محسوب ميشوند و همواره مانعي اساسي بر سر راه افزايش رفاه و سطح کيفيت زندگي سالمندان در ايران بوده اند، اما فارغ از چنين عواملي، گاه برخي عوامل فرهنگي و اجتماعي نيز مانع افزايش رفاه و سطح رضايت از خدمات رفاهي در سالمندان مي شود.
آزمون رابطۀ طبقۀ اجتماعي و رضايت سالمند بازنشسته از خدمات رفاهي (رجوع شود به تصوير صفحه) تحليل و معادلۀ رگرسيوني در اين قسمت ، ابتدا تحليل رگرسيون و سپس معادلۀ رگرسيوني براساس جدول هاي ANOVA و Coefficients بررسي شده است .
در جدول ٦، تحليل واريانس متغيرهاي مستقل جنس ، سن ، تحصيلات ، طبقۀ اجتماعي، سرمايۀ فرهنگي و احساس عدالت اجتماعي و متغير وابسته رضايت سالمند بازنشسته از خدمات رفاهي صورت گرفته است .
به عبارت ديگر متغيرهاي مستقل جنس ، سن ، تحصيلات ، طبقۀ اجتماعي، پايگاه فرهنگي و احساس عدالت اجتماعي پيش بينيکننده هاي خوبي براي متغير وابستۀ پژوهش (رضايت سالمند بازنشسته از خدمات رفاهي) هستند.
براين اساس اطلاعات ضروري براي پيش بين هاي (جنس ، سن ، تحصيلات ، طبقۀ اجتماعي، پايگاه فرهنگي و احساس عدالت اجتماعي) متغير وابسته (رضايت سالمند بازنشسته از خدمات رفاهي) بيان شده است .
، عوامل اجتماعي و فرهنگي، مانند طبقۀ اجتماعي، پايگاه فرهنگي و احساس عدالت اجتماعي درنظر گرفته شده و ارتباط آن ها با متغير وابسته رضايت سالمند بازنشسته از خدمات رفاهي بررسي شده است .