چکیده:
ﺧﺒﺮ، ﻣﺤﺼﻮل اﺻﻠﯽ رﺳﺎﻧﻪ ﺟﻤﻌﯽ ﺧﺒﺮی ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﺎزﻣﺎن رﺳﺎﻧﻪ ﺑﻮﯾﮋه رﺳﺎﻧﻪ ﺷﻨﯿﺪاری در ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺧﺒﺮ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮ اﺳﺎس وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎن رﺳﺎﻧﻪ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪه و ﻣﻘﺘﻀﯿﺎت ﻣﺤﯿﻂ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ در رﺳﺎﻧﻪ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﭘﺎرا ﻣﺘﺮﻫﺎﯾﯽ ﻫﻤﭽﻮن ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی، ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ و ﻧﻈﺎرت اﺳﺖ ﮐﻪ درﻣﺠﻤﻮع ﺗﺤﻘﻖدﻫﻨﺪه اﻫﺪاف ﺧﺒﺮی و ﭘﯿﺎم رﺳﺎﻧﯽ ﺳﺎزﻣﺎن رﺳﺎﻧﻪ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻧﻮع روﯾﺪاد، ﺷﺮاﯾﻂ ﻋﻤﻮﻣﯽ و اﻗﺘﻀﺎﯾﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن اﺳﺖ. ﺳﺎزﻣﺎن رﺳﺎﻧﻪ در ﻋﺮﺻﻪ اﻃﻼع رﺳﺎﻧﯽ ﺧﺒﺮی ﺑﺎ اﻫﺪاف ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺗﻮزﯾﻊ اﻃﻼﻋﺎت و اﺧﺒﺎر ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر آﮔﺎﻫﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ از وﻗﺎﯾﻊ و روﯾﺪادﻫﺎ ﯾﺎ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. در ﺷﺮاﯾﻂ وﻗﻮع ﺑﺤﺮان ﺳﯿﺎﺳﯽ در ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺧﺒﺮ ﺑﺎ دﺷﻮاریﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻮاﺟﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد و ﺑﺎﯾﺪ ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺧﺒﺮ از ﻣﺮﺣﻠﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺳﻮژه ﺧﺒﺮی ﺗﺎ ﻣﺮﺣﻠﻪ اﻋﻼم ﯾﺎ ﭘﺨﺶ ﺧﺒﺮ، از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺑﺤﺮان ﺑﺮﺧﻮردار ﮔﺮدد. ﺑﺪﯾﻦ ﺻﻮرت ﮐﻪ در ﻫﻨﮕﺎم ﺑﺤﺮان ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﻻزم ﺑﺎ ﺷﺎﯾﻌﺎت و اﺑﻬﺎﻣﺎت ﺧﺒﺮی ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر رﻓﻊ ﻧﺎاﻣﻨﯽ رواﻧﯽ و زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎی ﺑﺮوز ﺑﺤﺮان ﺑﺎ ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮیﻫﺎی ﺳﺮﯾﻊ درﯾﮏ ﻣﺤﺪودﯾﺖ زﻣﺎﻧﯽ ﺑﻪ اﻧﺠﺎم ﺑﺮﺳﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺧﺒﺮ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻫﺪف ﻣﻨﺪ در ﺟﻬﺖ ﻫﺪاﯾﺖ اﻓﮑﺎر ﺳﯿﺎﺳﯽ و ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺟﻨﮓ رواﻧﯽ ﻋﺮﺿﻪ ﺷﻮد. رﺳﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺗﻮزﯾﻊ ﮐﻨﻨﺪه ﭘﯿﺎم در ﻗﺎﻟﺐ واﺣﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﻨﻨﺪه ارﺗﺒﺎﻃﺎت و اﻃﻼﻋﺎت در داﺧﻞ و ﺑﯿﺮون ﺳﺎزﻣﺎن و ﭘﻞ ارﺗﺒﺎﻃﯽ آن ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ ﭘﯿﺮاﻣﻮن، ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ در ﺣﻔﻆ ﺗﻌﺎدل ﺟﺎﻣﻌﻪ در وﺿﻌﯿﺖ ﺑﺤﺮاﻧﯽ ﺑﺮ ﻋﻬﺪه دارﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﺧﺒﺮرﺳﺎﻧﯽ از ﺗﻌﯿﯿﻦ وﻇﺎﯾﻒ و ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖﻫﺎی ﺧﺒﺮﻧﮕﺎران در ﮔﺮدآوری، ﭘﺮدازش و ﺗﻮزﯾﻊ اﻃﻼﻋﺎت ﺧﺒﺮی و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻫﻤﺎﻫﻨﮓﮐﻨﻨﺪه ارﺗﺒﺎﻃﺎت درون و ﺑﺮون ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﺑﯿﺎنﮐﻨﻨﺪه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﺒﺎدل اﻃﻼﻋﺎت ﺑﯿﻦ ﺳﺎزﻣﺎن و ﻣﺤﯿﻂ ﭘﯿﺮاﻣﻮن اﺳﺖ، ﺑﺤﺮان ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﯿﺎنﮐﻨﻨﺪه ﻣﻮﻗﯿﻌﺖ ﻧﺎاﻣﻦ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪﮐﻪ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻋﻮاﻣﻞ داﺧﻠﯽ ﯾﺎ ﺧﺎرﺟﯽ در ﯾﮏ ﮐﺸﻮر ﺑﻪ وﻗﻮع ﻣﯽﭘﯿﻮﻧﺪد.
خلاصه ماشینی:
لذا سؤالات مورد نظر این تحقیق عبارتنداز: سؤال اصلی: کدام عوامل بر مدیریت فرآیند تولید خبر در «رسانه شنیداری » تاثیر گذار است؟و کدام الگوی مدیریت در تحریریه می تواند در اطلاع رسانی خبری برای مواجهه با بحران مطلوب باشد؟ سؤالات فرعی: اطلاع رسانی خبری توسط سازمان رسانه شنیداری در توسط کدام فرآیندی انجام می پذیرد؟ اطلاع رسانی خبری توسط سازمان رسانه شنیداری هنگام بحران چگونه باید باشد؟ ارتباطات سازمانی در بخش تحریریه رسانه شنیداری بر فرآیند تولید خبر چه تاثیری می گذارد؟ آيا واكنش سريع، انعطاف پذيري ساختاري، الگوي تصميم گير توافق آرا گروه خبري بر فرآيند توليد خبر در شرايط بحران اثرگذار است؟ 4-سازمان رسانه و بحران سياسي با ويژگي خبررساني (سرعت عمل و دقت) ضروري مي شود كه سازمان رسانه شنیداری به گونهاي مديريت گردد تا ضمن اطلاع رساني به موقع خبري و پاسخ گويي به انتظارات مخاطبان، از بروز خطاهاي مختلف در جريان ساختاربندي پيام، جلوگيري شود .
به عبارت ديگر مديريت در رسانه مبتني بر سازماندهي، برنامه ريزي تصميم گيري، هماهنگي و نظارت است كه در مجموع تحقق دهنده اهداف خبري و پيام رساني بر حسب نوع رويداد، شرايط عمومي و اقتضايي جامعه و نيازهاي مخاطبان است (مرتضوي،، 1386: 1114) در عرصه سازماندهي، موضوعاتي همچون تقسيم وظايف ميان عوامل انساني توليد خبر و تعيين ساختار سرويس هاي خبري به منظور گردآوري، پردازش و توزيع اخبار مطرح مي گردد.
13-4- آزمون فرضیه چهارم بین برنامه ريزي خبرنگاران به طور تخصصي در گروه هاي خبري واكنش سريع به جاي خبرنگاري منفرد و تحریریه رسانه دیداری و مديريت فرآيند توليد خبر زمان بحران رابطه معنادار وجود دارد.