چکیده:
این تحقیق به منظور شناخت نقش فن آوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی در رضایتمندی گردشگران اماکن مذهبی کشور انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کمی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل شهروندان ساکن در شهرستان قم میباشد. که در بازه زمانی فروردین تا خردادماه 1396 از حرم حضرت معصومه (س) زیارت نمودهاند. روش نمونه گیری در این تحقیق، تصادفی ساده بوده و روایی و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از دیدگاه خبرگان و نیز آزمون آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته و تایید شدند. در مرحله بعد بر اساس مدل مفهومی پژوهش، سوالات و فرضیههای پژوهش، با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفت. در بخش آمارتوصیفی، توصیف دادهها در دو بخش متغیرهای زمینهای و متغیرهای اصلی با استفاده از شاخصهای فراوانی مطلق، فراوانی نسبی، میانگین، انحراف معیار و واریانس در جداول ارائه گردیده و در بخش آماراستنباطی از آزمونهای همبستگی و رگرسیون چند متغیره و آزمون تحلیل مسیر استفاده شد. با توجه به مقدار ضریب بتای استاندارد شده مشخص میشود، متغیر استفاده از مشاوره تلفنی با ضریب بتای استاندارد (467/0) بیشترین اثر را بر رضایتمندی گردشگران اماکن مذهبی کشور دارد و متغیر استفاده از پیامکهای تبلیغاتی با ضریب بتای استاندارد (205/0) کمترین اثر را بر رضایتمندی گردشگران اماکن مذهبی کشور دارد
خلاصه ماشینی:
يکي از گونه هاي اصلي گردشگري در جهان گردشگري فرهنگي است و با توجه به اينکه کشـور مـا ايـران بـه لحـاظ فرهنگي و تاريخي داراي سابقه غني و پرباري است ، از جهت آثـار باسـتاني و تـاريخي، از کشـورهاي جهـان سـومي پرسابقه در اين خصوص محسوب مي شود که مي توان با برقراري ارتباط بين فرهنگ و گردشگري از اين منابع (تـاريخ کهن ، آداب و رسوم ، اعياد ملي، دين اسلام و اديان مختلف و غيره ) براي جذب گردشگران داخلي و خـارجي اسـتفاده گردد.
جدول (٣): تحليل رگرسيوني و ضرايب رگرسيون فرضيه اصلي (به تصویر صفحه رجوع شود ) BETA متغير B خطاي استاندارد (ضريب استاندارد شده آماره t سطح معني داري (sig) بتا) عدد ثابت 0/252 0/148 - 0/588 0/000 بکارگيري فن آوري هاي نوين اطلاعاتي ٠/٩٦ 0/072 0/705 13/367 0/000 Source: Research findings فرضيه فرعي اول :" استفاده از سايت سازمان گردشگري موجب رضايتمندي گردشگران اماکن مذهبي کشور مي شود.
مقدار ضريب تعيين ٠/٥١٦ مي باشد که اين مويد آن است که ٥١/٦% از تغييرات متغير وابسته (رضايتمندي گردشگران اماکن مذهبي کشور) به کمک متغيرهاي مستقل (استفاده از سايت سازمان گردشگري ، استفاده از پيامک هاي تبليغاتي ، استفاده از مشاوره تلفني ) قابل تبيين است .
A. (2000), "Economy of Travel and Tourism" translation by Ali Azam Mohammad Beigi, Pouyan Future Cultural Institute Development of Cultural Tourism, Second National Conference on Industrial Engineering and Sustainable Management, Isfahan, Islamic Azad University, Lenjan Branch Edwards, B.