چکیده:
یکی از فرایندهای مهم در رابطه با نیروی انسانی،فرایند جامعهپذیری سازمانی افراد تازه وارد میباشد.چنانچه این فرایند به خوبی صورت گیرد،افراد در سازمان«جاافتاده»میشوند و با انتظارات سازمان مطابقت یافته و تناسب بین شاغل و شغل ایجاد میگردد. از طریق جامعهپذیری،اعضای جدید،ارزشها،هنجارها و الگوهای رفتاری مورد قبول سازمان را فرا میگیرند و خود را با اوضاع و فرهنگ سازمان مطابقت میدهند و براساس انتظارات سازمانی عمل میکنند. در انجام فرایند جامعهپذیری توجه به نکاتی لازم است تا این فرایند به نحو احسن و اثر بخش تحقق یابد.
خلاصه ماشینی:
"در این مورد،فرض بر این است که هر کارمندی که برای سازمان تازه وارد محسوب میشود باید رفتار خود را تا حدودی تعدیل کند و منطبق با قوانین، ضوابط و هنجارهای سازمانی رفتار نماید آنگاه از طریق برنامههای آموزش و بهسازی اقداماتی در جهت نهادینهسازی آموزشهای موردنظر صورت پذیرد و شرایط لازم برای ترقی و پیشرفت کارکنان مهیا شود(عباسپور،2831:451).
در این مرحله هدف کسب اطلاعات مختلف در مورد سازمان و یا شغل جدید است برخی از اقداماتی که در این مرحله انجام میشود عبارت است از: -ایجاد انتظارات دربارهء سازمان و شغل،قبل از شروع به کار -شکلگیری گرایشهای مقدماتی(اولیه)دربارهء سازمان و شغل -گردآوری اطلاعات دربارهء سازمان،از منابعی همچون دوستان،خویشاوندان، کارکنان،رسانهها و گزارشهای بازرگانی -مشاهده رفتار مصاحبهکنندگان -فراهم کردن دیدگاه مثبت(خوشبینانه)دربارهء سازمان مرحله دوم-وارد شدن:در این مرحله فرد با واقعیتهای سازمان روبهرو میشود و اقدامات زیر صورت میگیرد: -یافتن مهارتهای لازم برای شغل جدید -آشنا شدن با وظایف رسمی و غیر رسمی و دستور العملهای جدید سازمان در رابطه با اینکه چگونه آن وظایف انجام شود.
این مرحله،اقدامات زیر را دربردارد: -یک عضو کامل سازمان شدن -بخشی از گروه بودن -توانایی نفوذ و تأثیرگذاری بر دیگران (به تصویر صفحه مراجعه شود) مراحل جامعهپذیری منبع:(به تصویر صفحه مراجعه شود) (1)- Anticiputory socialization (2)- Getting In (3)- Encoucter (4)- Breaking In (5)- Change and Acquisition (6)- Settling In (7)- Socialization صاحبنظران دیگری در الگوی خویش،مراحل فرایند جامعهپذیری و روشهای اجرای آن را به گونهء زیر برشمردهاند: مراحل جامعهپذیری روش اجرا 1-جامعهپذیری منتظرانه11-استخدام جدید با استفاده از نظرات قبلی مبتنی بر واقعیت دربارهء شغل 2-انتخاب و کاریابی با استفاده از مسیرهای شغلی مبتنی بر واقعیت 2-جامعهپذیری سازگاری(انطباق)21-برنامههای توجیه فردی 2-آموزش مهارتهای اجتماعی به خوبی مهارتهای فنی 3-بازخور دقیق و پشتیبانیکننده(حمایتی) 4-وظایف شغلی تلاش برانگیز 5-سرپرستان وظیفه مدار اما منصف 6-روابط مشوقانه در کارآموزی 3-جامعهپذیری مدیریت نقش31-تدارک دیدن مشاورهء حرفهای 2-وظایف شغلی منعطف و انطباقپذیر 3-مدیران کارمندمدار صمیمی(کوک،هانساکر و کافی،7991: 756)."