خلاصه ماشینی:
"2-آزمایشهای کتابهای علوم تجربی (فیزیک و شیمی و علوم طبیعی)که خوشبختانه به روش ساده طرحریزی شده و یا دارای کتابهای آزمایشی جداگانه است،به طور کلی توسط شاگردان با راهنمایی معلم انجام شود و محیط آموزشی حتما دارای آزمایشگاه باشد و از آن استفاده گردد، نه اینکه فقط وسایل آزمایشی خریداری شود و آزمایشگاه دایر گردد و دربارۀ آن گفتگو و تعریف و تبلیغ بنمایند،ولی در هنگام تدریس، مشاهدۀ علمی و تجربه و تحقیق در کار نباشد،به این بهانه که امتحانات آخر سال و نهایی و کنکور دانشگاه آزمایش علمی ندارد و در قبولی و موفقیت مؤثر نیست و فقط هر که محفوظات بیشتری دارد موفقتر است(در برنامۀ جدید واحد درسی و نمرۀ جداگانه برای آزمایشگاه در نظر گرفته شده است،اما لازم است در اجرای مفید آن از هر لحاظ نظارت کامل بشود).
3-در کلیۀ امتحانات داخلی و نهایی علومتجربی افزون بر آزمون تئوری،امتحان عملی و آزمایشی زیر نظر مسؤولین مربوطه و یا اداره امتحانات-ولو در مراحل اولیه خیلی ساده باشد-انجام شود،زیرا امتحانات آخر سال و نهایی و کنکور است که روش تدریس و کار معلم و روند آموزش را در کلاسها تعیین میکند و در این صورت است که قفل در آزمایشگاههای مدارس باز میگردد و از آنها به طور کامل استفاده میشود و نواقص آنها برطرف میگردد.
محققین آینده کشور اکنون در مدارس ابتدایی و راهنمایی و متوسطه مشغول تحصیلند و لازم است به نحو احسن تربیت شوند و کارهای آموزشی و تربیتی اساسی و همه جانبه از اینجا شروع گردد تا به تدریج برای تحقیقات علمی و عملی در دانشگاهها آمادگی حاصل شود و روحیۀ تحقیق و ابتکار و خلاقیت نیز پرورش یابد."