چکیده:
آثار هنری در هر جامعه مجموعه اطلاعاتی از وضعیت اجتماعی بهدست میدهد که میتوان با رمزگشایی و درک آن به ویژگیهای جامعة معاصر دست یافت. آثار موسیقی نیز بهمنزلة نوعی هنر و رکن مهمی از نظام فرهنگی، از طریق ارائه و نمایش مفهوم زن، نقش درخور توجهی در بازتاب مناسبات جنسیتی جوامع دارد. موسیقی سنتی ایران بهمنزلة هنری که در فضای فرهنگیـ اجتماعی ایران تولید شده است میتواند در شناخت شاخصههای فرهنگی جامعة ایران مؤثر باشد. پژوهش حاضر با موضوع بازنمایی زن در موسیقی سنتی دهة 1360 در ایران، به دنبال کشف چگونگی بازنمایی و تصویر زن در اشعار خواندهشده در این آثار است. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است و با استفاده از نظام مقولهبندی استقرایی به تحلیل محتوای 53 شعر از 43 آلبوم منتشرشده در دهة 1360 پرداخته است. حاصل این تحلیل با دوازده مفهوم، ذیل سه عنوان زن بهمثابة ابژة عشق سالم، زن بهمثابة ابژهای اجتماعی و زن بهمثابة ابژة عشق رمانتیک و اروتیک و مقولة مرکزی زن بهمثابة ابژة عشق کامل مقولهبندی شده است. تحلیل محتوای اشعار حاکی از حضور حداقلی زنان در عرصة عمومی و اجتماعی است و دیدی منفی در قالب کدهای فرهنگی به آنان وجود دارد. بااینحال، زن در عرصة خصوصی در قالب رابطهای عاشقانه و بهعنوان ابژة عشق مرد جایگاه برجستهای دارد و عشق سالم با ویژگی تقارن و پیششرط برابری به وی ابراز شده است.
In any society, artworks present a set of information about the social status, which by decoding and understanding the language, one can realize the features of the contemporary society. Music artworks, as an art and an important element of the cultural system, have a significant role in shaping and reflecting the societies’ gender relations by displaying the concept of woman and different kinds of femininity. Iranian traditional music, as an art that is produced and published in socio-culture environment of Iran, can be effective in identifying the cultural characteristics of Iran. This study with the subject of the representation of women in Iranian traditional music in the sixties (1360s), aims to explore the ways of women's representation and women’s image in the lyrics of these works. This study is conducted based on a qualitative approach and qualitative content analysis method. Using inductive categorical system, this study deals with the content analysis of 35 poems form 35 albums published in the sixties. The results of this analysis with 21 concepts are categorized into three titles named the woman as social object, the woman as romantic and erotic love object, and the central category of woman as perfect love object. Analyzing the status of woman in this love relationship, we can realize the state of woman’s representation in both the private and the public arenas. The lyrics content analysis indicates the women’s minimum presence in public and social arenas, and that there is a negative view in the form of cultural codes towards them. However, in private arena, the woman has an outstanding position in love relationships and as man’s love object. A healthy love with having symmetry and a prerequisite of equality is expressed towards her.
خلاصه ماشینی:
چگونگی بازنمایی جایگاه زنان در موسیقی سنتی ایران در دهۀ ١٣٦٠ اسفندیار غفاری نسب ١*، فاطمه رفاهت 2 چکیده آثار هنری در هر جامعه مجموعه اطلاعاتی از وضعیت اجتماعی به دست می دهد که می توان با رمزگشـایی و درک آن به ویژگی های جامعۀ معاصر دست یافت .
بنابراین ، با توجه به اهمیت گزینش شعر در تولید آثار و مواجه شدن ایـن نـوع موسـیقی بـا اقبال عمومی در دهۀ ١٣٦٠، بررسی این سبک از هنر موسیقی در این دهـه مـی توانـد رهگـذر مناسبی برای بررسی مفاهیم فرهنگی از جمله مفهوم جنسیت باشد.
بنابراین ، در تحلیل اشعار موسیقی سنتی به مفهوم زن توجه شده اسـت و پرسش اصلی پژوهش این است کـه زن در اشـعار آثـار موسـیقی سـنتی در دهـۀ ١٣٦٠ چگونه بازنمایی شده است .
با توجه به اهمیـت تـاریخی محتوای متون هنری برای شناخت درون مایه های شـناختی فرهنـگ ، ایـن پـژوهش بـه تحلیـل محتوای اشعار موسیقی سنتی ایران و بررسی چگونگی بازنمایی مفهوم زن در این نوع موسـیقی در دهۀ ١٣٦٠ می پردازد.
یافته های تحقیق بازنمایی زن در عرصۀ خصوصی زن در آثار بررسی شده از سوی مرد مورد عشق ورزی قرار گرفته ، همواره ابژٔە عشقی سالم بوده و در این رابطه جایگاهی مثبت و برجسته داشته است .
معشوق زن به مثابۀ ابژه ای اجتماعی بررسی و تحلیل متون منتخب از این آثار موسیقایی نشان داد که زن به عنوان معشـوق مـرد در بستر جامعه تعریف شده است و نقش ثانویه دارد.
‘A Content Analysis of the Portrayals of Violence Against Woman in Rap Music’ Journal of Criminal and Popular Culture, 8 (2), PP 96 – 126.