چکیده:
دلوز هنر را مجموعهای از درکها و تأثیرها میداند که هدفشان رهایی مخاطب است از کلیشهها. پرفورمنسآرت نیز با رویکردش به مسائل اجتماعی در صدد بر هم زدن کلیشههاست. اما هدف این مقاله پرداختن به مفهوم زمان بهعنوان مؤلفهای اساسی در آثار پرفورمنسآرت است برای پاسخ به این پرسش: چه قابلیتی در رویکرد هنرمند به این مؤلفه برای بیان مسائل اجتماعی نهفته است؟
در این پژوهش کیفی که به روشی توصیفی- تحلیلی انجام یافته مشخص گردید، دلوز با تأثیر از اندیشه برگسون زمان را امری کیفی و دیرند را زمان حقیقی میداند که در شدن مدام است. با تحلیل آثار شناختهشده پرفورمنسآرت که بر مؤلفه زمان تأکید داشتهاند، به این نتیجه رسیدیم که هنرمند با قاببندی اثرش مخاطب را متوجه دیرند و امر گشوده حیات ساخته و از این طریق او را به بازاندیشی در امور استعلایی برساخته توسط رژیمهای حقیقت حاکم بر اجتماع فرا میخواند.
Art in Deleuze’s ideas is a block of percepts and affects that is made in order to make audiences free from clichés. Performanceart works’ approach to social matters are to disarrange clichés, too. The aim of this paper is to analyze “Time” as an essential component in performance-art works to answer to this question: What potential is in artists’ approach to this component for expressing social matters?
This qualitative research uses descriptive-analytical method and to elaborate Deleuze recognizes time as a qualitative component and he claims duration as true meaning of time that is in uninterrupted becoming. Then, by analyzing well-known performanceart works which emphasize on time, we found: artists, by framing their work, make audiences pay attention to duration and open hole of life and in result of it invite them for rethinking about all kinds of transcendentality which are maden by regimes of truth that govern the society.