چکیده:
مسئله ادراک یا به بیان دقیقتر پدیدارشناسی ادراک از مهمترین آرای موریس مرلوپونتی است. اندیشه فلسفی محوری مرلوپونتی این است که ادراک پدیداری بدنی (یا جسمانی) است نه ذهنی. در این پژوهش سعی بر این است با مروری بر فلسفه پدیدارشناسانه مرلوپونتی به اهمیت بدن در ادراک آنگونه که از طریق مکان و تجربه مکانی بیان میشود پرداخته شود. و از این مهم برای تشریح شواهد تجربی؛ رمان صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز استفاده شده است. هدف اصلی این پژوهش تحلیل و خوانش پدیدارشناسانه بخشهایی از این رمان است. برای نائل آمدن به این هدف پژوهش حاضر به شیوه توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری به صورت اطلاعات کتابخانهای است. که در آن محقق به تشریح و تبیین دلایل چگونه بودن و چرایی مسئله پرداخته و آن را تجزیه و تحلیل نموده و به این نتیجه رسیده است که با توجه به عناصر چشمگیر در بدنمندی ادراک و تجربه مکانی در بخشهایی از رمان مذکور میتوان با خوانش پدیدارشناسانه مرلوپونتی آن را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.
Merleau-Ponty, the prominent phenomenologist of the 20th century has noted the phenomenology of perception. He argued that perception is a corporal (physical) phenomenon. In other words, it is the body which percieves not the mind. The preset study is an attempt based on Merleau-Ponty’s understanding of perception and corporeal sensibility to highlight the importance of human situatedness expressed through place and place experience. To this end, experimental evidence derived from the magical realism novel of One Hundred Yyears of Solitude by Gabriel Garcia Marquez, is used so as to elaborate and generalize the philosophical assertion of Merleau-Ponty. Accordingly, present study is of descriptive-analytic type and data gathering was done through library method in which the researcher explains and elucidates the why and how of the issue and then analyses it. Last but not least, phenomenological assertion of Merleau-Ponty was approved and outstanding elements pointing to human situatedness and place experience was found.