چکیده:
در یک دهه اخیر بازار و تجارت مرزی در شهرستان بانه پیامدهای مختلفی داشته که در طول تاریخ این شهرستان بیسایقه بوده است. هدف پژوهش حاضر، معنا کاوی دیدگاه و ذهنیات افراد وتفسیر آنان از تحولات ارزشی در جامعه بانه میباشد. از روش نظریه زمینهای برای رسیدن به اهداف تحقیق استفاده شده است. به اقتضای روش تحقیق اطلاعات با استفاده از فن مصاحبه عمیق و اسناد و مدارک جمعآوری شده است و همچنین با روش نمونهگیری هدفمند، دو گروه متفاوت از افراد یعنی بازاریان (تعداد: 13 نفر) و فرهنگیان (تعداد: 14) انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتهاند. سه مرحله اصلی کدگذاری برای هر دو گروه به طور جداگانه اجرا و در اخر کلیه مقولات هر دو گروه در سطحی انتزاعی بالاتر و تحت 18 مقوله نهایی ادغام شدند. این مقولات عباتند از: فقر تاریخی و سختی معیشت- بهبود زندگی بازاریان- بازدهی بالای مشارکت اقتصادی- ضعف بخش صنعت- بازدهی نامناسب کشاورزی و باغبانی- رونق بازار و تجارت مرزی- ارزش زادیی از تحصیلات عالی- کنشگری اقتصادی- بازاری شدن- کنش فرادستی شدن- کنش ترک تحصیل- سیطره پول- راحت طلبی- خودانگارگی- ارزش یافتن هویت مادی- ارزش یافتن منزلت مادی- افت کیفی تحصیل و دلزدگی از آن- تضعیف منزلت روحانیون و فرهنگیان. مقولات مذکور در مدل پارادایمی/ نظریة زمینهای درک تحولات ارزشی صورتبندی شدند.
In the last decade, border trade in the Baneh has had different consequences which has been unprecedented in the history of this city. The purpose of the present research is to understand the meaning system of individuals and their interpretation of value development in Baneh. The grounded theory approach has been used to achieve the research objectives. The information was collected using a deep interview technique. Through purposive sampling, two different groups of people, namely, marketers and educators, were selected. The three main coding stages were implemented separately for both groups, reaching to 18 categories. These categories include: historical poverty and difficulty of subsistence, improvement of the lives of marketers, the high efficiency of economic participation, the weakness of the industry sector, the inefficiency of agriculture and horticulture, the prosperity of the market and the border trade, the devaluation of high education, economic activism, marketization, leaving formal education, the dominance of money, comfort-seeking, autonomy, the value of material identity, material dignity, low quality of education and its frustration, and the degradation of the status of clergies and teachers. The aforementioned categories were formulated in the paradigmatic model/ grounded theory of perceived value developments.
خلاصه ماشینی:
کلید واژگان : هژمونی ، تحولات ارزشی - بازار- منطقه مرزی بانه - دهستان شوی مقدمه و بیان مساله بازار مدرن امروزی بعنوان پدیده ای فراتر از اقتصاد، بعدی اجتماعی دارد (سوئدبرگ ، ١٣٩١: ١١٩) که بر تولید و مصرف انبوه کالاها استوار است (هال و برم ١٣٩٠: ١٢) و همواره در حال کنش با دیگر صورت بندیها، از جمله ؛ فرهنگی می باشد.
جدا از تحقیقاتی که توسط افراد صورت گرفته ، در سطح ملی نیز پیمایش های مختلفی تحت عناوینی کلی ارزشها و نگرشهای ایرانیان ؛ موج اول (١٣٧٩) و دوم (١٣٨٢)، بررسی آگاهی ها، نگرش ها و رفتارهای اجتماعی - فرهنگی در ایران (١٣٧٩) و همچنین سازمان ملی جوانان (١٣٨٢) تحت عنوان وضعیت ، نگرش و مسائل جوانان ١٤ تا ٢٩ ساله کل کشور انجام داده شده است .
تغییرات گسترده در حوزه اقتصاد آن منطقه ، افت در حوزه آموزشی ، حجم عظیم تبادلات فرهنگی و مسافران زیاد و همچنین مشهور و زبان زد شدن افراد بانه ای در شهرستان های مختلف بخاطر سرمایه اقتصادی فراوان ؛ این شهر را بیشتر از هر شهری به بستر مناسبی برای تغییرات ارزشی تبدیل کرده بود.
راهبردهای اتخاذ شده مردم بانه در قبال رونق بازار و تجارت مرزی پیامدهای مختلفی با خود به همراه داشته است ، پیامدهای که در نظام روابط عینی که افراد در آن قرار گرفته اند، بیشتر از همه رنگ و لعاب ارزش های بازار را دارند.
Market and Society: The Great Transformation Today, New York: Cambridge University Press.