چکیده:
ابتکار اوراسیا در سال 2013 از سوی رئیس جمهور وقت کره جنوبی و بلافاصله پس از رونمایی از ابتکار کمربند و راه چین ارائه شد و در سال 2017 با اعلام سیاست شمالی جدید کره جنوبی توسط رئیس جمهور کنونی این کشور مورد تأکید قرار گرفت. ایده مذکور که هدف برقراری پیوند سئول با منابع انرژی و بازارهای اوراسیا را دنبال می کند، مستقل از اولویت ها و اهداف ابتکار کمربند و راه چین تدوین شده است و شاید در نگاه نخست حتی در تقابل با آن تصور شود، اما مشارکت کره جنوبی در ابتکار کمربند و راه احتمالا تنها شانس این کشور برای پیاده سازی ابتکار اوراسیا خواهد بود. مقاله حاضر بر آن است تا با بررسی نقش و جایگاه ژئوراهبردی و ژئوپلیتیک آسیای مرکزی در هر یک از دو ابتکار کمربند و راه چین و اوراسیای کره جنوبی، زمینه های موجود برای همگرایی میان این دو ابتکار و مشارکت کره جنوبی در ابتکار کمربند و راه چین به منظور تحقق اهداف ابتکار اوراسیا را به بحث بگذارد. پرسش مقاله نیز به طور مشخص این است که «پیاده سازی ابتکار اوراسیا کره جنوبی در گرو چیست و آسیای مرکزی چه نقشی در این میان ایفا می کند؟» فرضیه به آزمون گذاشته شده این است که «پیوستن سئول به ابتکار کمربند و راه چین تنها شانس واقعی برای پیاده سازی ابتکار اوراسیا کره جنوبی به شمار می رود و از آنجا که آسیای مرکزی فصل مشترک هر دو ابتکار را تشکیل می دهد، تمرکز پکن و سئول بر هدف یکسان دستیابی به فضای ژئوپلیتیک آسیای مرکزی می تواند در توسعه هر دو ابتکار مؤثر واقع شود.» نوع پژوهش در این مقاله، توصیفی-تحلیلی بوده و روش پژوهش، کتابخانه ای و اسنادی است. یافته های مقاله نیز بر صدق فرضیه پژوهش گواهی می دهند.
The Eurasia Initiative (EAI) was launched in 2013 by the South Korean President immediately following Chinese Belt - Road Initiative and was reaffirmed in 2017 by the current President of Korea announcing the new Northern policy. The Korean idea which seeks to link Seoul with Eurasian energy resources and markets has been formulated independent from the priorities and objectives of the Belt - Road Initiative, but South Korea's involvement in BRI is probably the country's only chance to implement its Eurasian Initiative.Examining Central Asia’s geopolitical and geostrategic position and role in EAI and BRI, the present paper discusses the potentialities for convergence between these two initiatives and South Korea's participation in BRI for achieving its Eurasian perspectives. The authors try to find an answer for the following questions: to what factors does the implementation of the EAI depend; and what is Central Asia’s role in this regard? The hypothesis tested is that Seoul’s joining to BRI is the only real chance to implement EAI, and since Central Asia is a joint chapter of both initiatives, Beijing and Seoul’s shared focus can be effective in developing both initiatives. The methodology this paper applies is descriptive-analytical and the library resources are used. The findings also confirm the validity of the research hypothesis.
خلاصه ماشینی:
در اين ميان ، کره جنوبي نيز به دنبال تلاش هاي دو همسايه قدرت مند خود -ژاپـن و بـه ويـژه چين - براي پيوند٧ با آسياي مرکـزي ، برخـي راهبردهـاي مـشابه را در سـال هـاي ٢٠٠٩-٢٠١٣ به صورت پراکنده با توسل به استعاره راه ابريشم به منظور برقراري پيوند ميان اين کـشور بـا منـابع انرژي و بازارهاي اوراسيا از راه شبکه ريلي چين ، آسياي مرکزي و روسيه در پيش گرفت ؛ تا اينکـه پارک گون -هه ٨، رئيس جمهور پيشين کره جنوبي در ١٨ اکتبر ٢٠١٣ و حـدود يـک مـاه پـس از اعلام ابتکار کمربند و راه چـين از ابتکـار اوراسـيا٩ ايـن کـشور در افتتاحيـه همـايش بـين المللـي همکاري جهاني در عصر اوراسيا١٠ در سئول رونمايي کرد (٢٠١٧:٢٣ ,Day).
اين نوشتار بر آن است تا با بررسـي نقـش و جايگـاه ژئـوراهبردي و ژئوپليتيـک آسـياي مرکزي در هر يک از دو ابتکار کمربند و راه چين و اوراسـياي کـره جنـوبي (شـامل سياسـت شـمالي جديـد ايـن کـشور)، زمينـه هـاي موجـود بـراي همگرايـي ميـان ايـن دو ابتکـار و مشارکت کره جنوبي در ابتکار کمربنـد و راه چـين بـه منظـور تحقـق اهـداف ابتکـار اوراسـيا پارک گون -هه و سياست شمالي جديد مون جه -اين را به بحـث بگـذارد.
(2019), “Should South Korea Participate in China's Belt and Road?”, Center for the National Interest, 16 January, Available at: https://nationalinterest.
(2018), “Looking at China’s Belt and Road Initiative from the Central Asian Perspective”, Global Journal of Emerging Market Economies, 9(1- 3), 3–11, https://doi:10.
(2018), “The Belt and Road Initiative (BRI) in the Context of China’s Opening-up Policy”, Journal of Contemporary East Asia Studies, 7(2), 85–103, https://doi.