چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تأثیر جهتگیری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه و خودکامیابی راهاندازی کسب و کار ورزشی با درنظرگرفتن نقش میانجی مهارتهای کارآفرینانه است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسیارشد علوم ورزشی دانشگاههای کشور میباشند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 364 نفر از دانشجویان انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از چهار پرسشنامه استاندارد جهتگیری کارآفرینی، قصد کارآفرینی، مهارتهای کارآفرینی و خودکامیابی استفاده شد. ببعد از ترجمه و ترجمهمجدد پرسشنامهها، برای اطمینان از روایی صوری و محتوایی هر چهار پرسشنامه از نظرات متخصصان مدیریت ورزشی استفاده شد. برای پایایی پرسشنامهها از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و پایایی پرسشنامههای جهتگیری کارآفرینی 84/0، قصد کارآفرینی 79/0، مهارتهای کارآفرینی 90/0 و پرسشنامه خودکامیابی 87/0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نسخه 20 نرمافزار SPSS و Amos انجام شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، مقادیر استخراج شده برای مسیرهای جهتگیری کارآفرینانه و مهارتهای کارآفرینانه (57/0)، مهارتهای کارآفرینانه و قصد کارآفرینی (61/0) معنیدار بودند (p
The aim of this study is to research the effect of individual entrepreneurial orientation (IEO) and entrepreneurial intention and self-fulfillment with the mediating role of entrepreneurial skills. The statistical population of the study is the master's degree students of sport sciences in the universities of the country. Using random cluster sampling, 364 students were selected. To collect data four standard questionnaires was used. After translation and re-translation of the questionnaires, all of the four questionnaires were reviewed by the experts of sport management to ensure the formal and content validity. For reliability of questionnaires, Cronbach's alpha coefficient test was used and reliability of entrepreneurship orientation 0.84, entrepreneurship intention 0.79, entrepreneurship skills 0.90 and self-censorship questionnaire 0.87 was achieved. Data analysis was performed using SPSS version 20 and Amos software. Findings show that the extracted values for entrepreneurial orientation pathways and entrepreneurial skills (0.57), entrepreneurial skills and entrepreneurial intention (0.61) were significant (p