چکیده:
معلم و شاگرد رابطه دو جانبه و تفکیک نا پذیری را با هم دارند. از عوامل موثر در این رابطه می توان از نقش عوامل شناختی یعنی دانش معلم و عوامل احساسی یا نحوه تشویق و ترغیب دانش آموزان در کلاس نام برد. هدف پژوهش اخیر بررسی نقش معلم در بهبود روند آموزش و ارتباط آن با نقش دانش آموزان بوده است. برای تحقق این مهم، پژوهشگر از روش کتابخانه ای استفاده نموده است. یافته ها حاکی از اهمیت اساسی نقش معلم در کلاس نسبت به تغییر نگرش شاگردان بوده است. ایجاد نگرش مثبت از جانب معلم باعث ارتقاء سطح یادگیری شاگردان می شود. از دیگر یافته های پژوهش اخیر این بود که انگیزه بالا ی دانش آموزان، احساس نیاز آنان به یادگیری مطالب درسی، وتلاش آنان از عوامل موثر درشرکت فعال آنان در کلاس و در یادگیری مطالب درسی بوده است. نتایج نمایانگر این است که معلم در سر کلاس نقش حیاتی نسبت به کاهش پیچیدگی شناختی و زبانی مطالب درسی را دارد و فرایند یادگیری را تسهیل می دهد. اما دانش اموزان در خارج از کلاس نقش حیاتی دارند مثلا تکالیف خود را انجام دهند پژوهش انجام دهند.
خلاصه ماشینی:
از عوامل موثر در این رابطه می توان از نقش عوامل شناختی یعنی دانش معلم و عوامل احساسی یا نحوه تشویق و ترغیب دانش آموزان در کلاس نام برد.
از دیگر یافته های پژوهش اخیر این بود که انگیزه بالا ی دانش آموزان، احساس نیاز آنان به یادگیری مطالب درسی، وتلاش آنان از عوامل موثر درشرکت فعال آنان در کلاس و در یادگیری مطالب درسی بوده است.
نتایج نمایانگر این است که معلم در سر کلاس نقش حیاتی نسبت به کاهش پیچیدگی شناختی و زبانی مطالب درسی را دارد و فرایند یادگیری را تسهیل می دهد.
با این حال کار معلم هنگامی ثمر بخش است که با شاگردان همکاری داشته و درکلاس درس با دانش آموزان مشارکت داشته باشد و گام به گام با آنها پیش برود وآنها را راهنمایی کند.
در ذیل به یکسری عوامل احساسی موثر در بهبود روند آموزش اشاراتی شده است: 3-1-1- اعتماد به نفس دانش آموزانی که دارای اعتماد به نفس مثبت و یا به عبارتی به مهارت ها و توانایی های خود اعتماد دارند احتمالا توانایی غلبه بر تاثیرات منفی خطر کردن ( Risk-taking) را دارند(کرشن، 1974)، مثلا در بحث های گروهی بیشتر شرکت می کنند و از آن فعالیت ها لذت برده و سریع تر یاد می گیرد اما اگر دانش آموز یک رویه تدافعی در کلاس داشته باشد مسلما یادگیری یا اصلا اتفاق نمی افتد و یا یاد گیری خیلی اندک است.
International Journal of language learning and applied linguistics world.