چکیده:
زمینه: این پژوهش در تلاش بوده است که عوامل انتخاب مردم را مطالعه کرده و روابط بین بازاریابی اخلاقی با رفتار خرید مصرفکنندگان را موردبررسی قرار دهد. هدف انجام این پژوهش عوامل مرتبط با انتخاب اخلاقی محصولات غذایی بوده است.
روش: این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش در زمره تحقیقات توصیفی - همبستگی قرارگرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مصرفکنندگان محصولات غذایی در سطح شهر کرج بوده است. حجم نمونه بر اساس آزمون کوکران از جامعه نامحدود 384 نفر تعیین شد که با استفاده از نمونهگیری در دسترس اتخاب شدند. ابزار گردآوری، پرسشنامه استاندارد بود. روش تجزیهوتحلیل دادهها تحلیل مسیر بود که با استفاده از نرمافزارهای spss و pls انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری ادراکشده، هنجارهای اخلاقی، دانش و خود هویتی با انتخاب اخلاقی محصولات غذایی رابطه معنیداری وجود دارد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدستآمده میتوان گفت با افزایش نگرانیها و مسائل اخلاقی در جامعه نیاز است، اخلاق سرلوحه و برنامه اصلی شرکتهای تولیدکننده مواد غذایی قرار گیرد تا نظر مصرفکنندگان اخلاقگرا را به خود جلب کنند و نهایت نتایج مثبـت آن بـرای شرکت و جامعه مشخص و آشکار شود.
Background: The study aims to study the issue of the people choices and examine the relationship between ethical marketing with consumer buying behavior. The purpose of this study was to factors related to the ethical choices of food products.
Method: This research is a descriptive - survey research and in terms of its purpose is an applied research. The statistical population of this study was all consumers of food products in the city of Karaj. The sample size was determined by the Cochran test from an unlimited population of 384 people. The instrument for gathering data was a standard questionnaire with a reliability coefficient of 0.896 based on the Cronbach's alpha coefficient. The data analysis tool is the SPSS and PLS software. Data were analyzed by path analysis.
Results: The results showed that there is a significant relationship between attitude, subjective norms, perceived behavioral control, ethical norms, knowledge and self-identity with Ethical food products choices.
Conclusion: Based on the results, it can be said that by increasing of ethical concerns and concerns in society, it is imperative that ethics to be placed on the main program of food companies to point of view of ethical consumers, and its positive results for the company and the society will be identified and revealed.