چکیده:
انگیزش به طور کلی و انگیزش اخلاقی به طور خاص موضوع بحث روانشناسان و فیلسوفان بوده است. پرسش از این که چه حالت یا حالتهای ذهنیای ضرورتاً منجر به بروز رفتارهای اخلاقی میشود پاسخهایی متفاوت دریافت کرده است. درونگرایان انگیزشی درباره احکام اخلاقی از آن گفتهاند که احکام اخلاقی ضرورتاً موجب بروز رفتارهای اخلاقی میشوند. برخی از این فیلسوفان اظهار کردهاند که احکام اخلاقی نمودارکننده عواطف و احساسهای آدمی هستند (احساساتگرایان اخلاقی) و برخی دیگر به آن راه رفتهاند که احکام اخلاقی بیانکننده باورهای اخلاقی آدمی هستند (درونگرایی انگیزشی درباره باورهای اخلاقی). در برابر گروه دوم برونگرایان انگیزشی درباره باور مدعی شدهاند صرف حالت ذهنی باور برای انگیزه کفایت نخواهد کرد و نیاز به وجود حالت ذهنی میل نیز خواهد بود. به نظر ایشان میتوان موجوداتی را تصور کرد که به زعم داشتن باورهای اخلاقی انگیزهای برای کنش اخلاقی نداشته باشند (افراد نااخلاقی). افراد نااخلاقی فاقد میل به عمل اخلاقی هستند. افزون بر این به نظر ایشان موارد روانبیماری نمونههایی واقعی از مورد فرد نااخلاقی هستند. در برابر ایشان درونگرایان استدلال کردهاند که روانبیماران تهدیدی برای درونگرایی انگیزشی درباره باورهای اخلاقی نیستند. ایشان از تحقیقات تجربی بلر بر بزهکاران روانبیمار برای پشتیبانی از این ادعای خویش بهره گرفتهاند. در این مقاله میکوشم با بررسی استدلالی که سینوت-آرمسترانگ (Sinnott-Armstrong) با تکیه بر یافتههای بلر (Blair) برای ادعای فوق میآورد نشان دهم که تلاش وی کوششی ناکام است. در انتها نیز استدلال خواهم کرد فارغ از کامیابی یا ناکامی استدلال سینوت-آرمسترانگ، درونگرایی بر فرضی از اساس کاذب مبتنی است.
Motivation in general and moral motivation, in particular, has been highly-discussed subject among psychologists and philosophers. The question of what mental states necessarily lead to moral behaviors has received various answers. Motivational internalists about moral judgement have argued that moral judgements necessitate moral behaviors. Among them, sensationalists take moral judgements to be expressions of emotions, whereas internalists about moral beliefs entertain the thought that moral judgements are expressions of moral beliefs. On the contrary, motivational externalists about moral beliefs speak of the conceivability of an individual who has a moral belief but due to a lack of desire to act morally, individual is not motivated to act upon her/his belief (the case of amoralist). Furthermore, motivational internalists hold that amoralism is more than a mere intellectual possibility; they take the case of “psychopathy” as a realization of this abstract possibility. They claim that empirical findings of Blair’s studies on psychopath prisoners provide counter-evidence to the externalist thought that psychopaths are threats to internalism. Among advocates of motivational internalism, Sinnott-Armstrong has used Blair’s empirical findings along with a philosophical argument (argument from an analogy between morality and art) to establish that psychopathy is not a threat to internalism. The present study is an attempt to reveal that (a) Sinnott- Armstrong’s argument is not effective, and (b) motivational internalism relies on a false premise.