چکیده:
جامعه سالم پیش از آن که به آسایش نیاز داشته باشد، به امنیت ملی نیازمند است، از این رو دغدغه امنیت درهمه شاخه های آن بویژه امنیت روانی و آرامش جمعی، در این حالت این اجزا یک کل یا نظام را تشکیل می دهند که چیزی بیش از مجموع اجزای به هم وابسته آن است. خانواده معرف چنین نظامی است که در آن اعضا به صورت گروه سازمان دهی شده و یک کل را می سازند که از مجموع یکایک اجزای آن فراتر است. کودکان در ابتدا، هیچگونه تصوّر و دیدگاهی درباره خیر و شرّ امور ندارند و به همین دلیل مسئول رفتار خود نیستند و عنصر اخلاقی به حساب نمیآیند و برای تبدیل شدن به عنصر اخلاقی باید یک فرایند تدریجی و پیچیدهای را طی کنند. این فرایند به دو عامل مهم «رشد تواناییهای مادرزادی» و «یادگیری و تجربه بستگی دارد. مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی و از نوع زمینه ای یا مبنایی است. گردآوری داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته مطرح شده توسط پژوهشگر انجام شد که نتیجتا مشخص شد عواملی چون ارتباطات حلقوی خانوادگی امنیت آور، امنیت خانواده نتیجه کارکرد سالم و منظم، رشد اخلاقی مبتنی بر تلاش ، اخلاق و برنامه و امنیت خانواده نتیجه کارکرد سالم و منظم نقش محوری در احساس امنیت و رشد فرزندان خانواده های ایرانی دارند.
A healthy society needs national security before it needs comfort, so security concerns in all its branches, especially mental security and social peace, constitute these components as a whole or a system that more than anything else. Of all its interdependent components. The family represents such a system in which members are organized into groups and form a whole that goes beyond the sum of its components. At first, children have no idea of what is good and evil, and therefore they are not responsible for their behavior and are not considered an ethical element and must undergo a gradual and complex process to become an ethical element. . This process depends on two important factors: "development of congenital abilities" and "learning and experience." The present study is a qualitative and field-based study. Data were collected using semi-structured interviews conducted by the researcher, which revealed factors such as secure family circle communication, family safety as a result of healthy and orderly functioning, effort-based ethical development, ethics and program, and family safety. Healthy and regular play a central role in the sense of security and growth of the children of Iranian families.
خلاصه ماشینی:
حمایت اجتماعی یک شبکه اجتماعی است که برای افراد منابع روان شناختی و محسوسی را فراهم میکند تا بتواند با شرایط استرس زای زندگی و مشکلات روزانه کنار بیاید، دریافت بازخورد مناسب و حمایت گرایانه از محیط و احساس شایستگی را ارتقاء میبخشد و تحول گرایش های فطری و خود نظم جویی را تسهیل مینماید (کاظمیان و سیفی، ١٣٩٧) همان گونه که اشاره شد، عواملی که موجب گردیده تا این نظریه تأکید ویژه ای بر نقش تجربه و یادگیری در رشد اخلاق داشته باشد، مربوط به سنت تجربه گرایانه تاریخ تفکر غرب است .
کسب مبانی قدرت در خانواده موجب میشود افراد به سادگی در مقابل آسیب های بیرونی از خود محافظت کنند اما اگر این مبانی به فرزندان آموزش داده نشود در سنین بالاتر که از خانواده جدا میشوند با عدم امنیت در جامعه مواجه خواهند شد.
مادران و پدران برای موفقیت در ایجاد امنیت در فرزندان خود باید آموزش های لازم را کسب کنند به طوریکه خود احساس امنیت بیرونی و اجتماعی کافی را داشته باشند خانواده هایی که اطلاعات کاملی در زمینه تربیت فرزند ندارند نمیتوانند در امر «فرزندپروری» موفق عمل کنند؛ همچنین استفاده از تجربیات افراد ناآگاه خطرناک است زیرا پیشنهادهای نادرست ممکن است خانواده ها را در این مسیر دچار آسیب کند نقش مؤثر خانواده در ایجاد امنیت روانی در فرزندان نقش بسزایی دارد.