چکیده:
پایبندی به اصول نگارش مقالات پژوهشی در نگارش چکیده، مقدمه، روش طرح مسئله، اتخاذ روش تحقیق مناسب، تحلیل و ارزیابی محتوا، و نتیجهگیری به مهارت و دقت پژوهشگر بسته است. نگارندگان در پژوهش حاضر به نقد و بررسی ساختار شش مقالة چاپشده در مجلة انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی در حوزة فن تصویر و میزان انطباق آن با استانداردهای مقالههای علمی ـ پژوهشی پرداختهاند. بررسی استانداردهای مربوط به ساختار مقالههای علمی ـ پژوهشی در مقالات نشان میدهد که برخی از مقالات نواقصی همچون کلیبودن عنوان، نگارش غیراصولی چکیده، ناقصبودن مقدمه، ارائة سطحی مبانی نظری پژوهش، فقدان رویکرد مسئلهمحوری و تحلیل انتقادی، دربرنداشتن یافتههای تازه در بخش نتیجهگیری، و کلیشهایبودن نتیجهها دارند. ازجمله نقاط مثبت تعدادی از مقالهها نیز داشتن مبانی نظری دقیق، اتخاذ روش تحقیق روشن، رویکرد مسئلهمحور، نوآوری در نتایج، و استناد به منابع معتبر است.
The present study aimed at analyzing the structure of six scholarly-written articles, published in Journal of Iranian Association of Arabic Language and Literature and checking their correspondence to the established standards of academic-research journals. With respect to observing the so called standards, scholars have come to invaluable findings and experience, resulting in defining some principles and regulations for academic writing. Following such principles demands skillfulness, experience, expertise, and professionalization. The results of the analysis of the mentioned articles revealed some weaknesses like having too general titles, poorly written abstracts and introductions, sketchy representation of theoretical frameworks, lack of problem-centered approach, lack of presenting recent findings in the results, and coming to very general and cliche conclusions. On the other hand, some of the investigated papers attempted to observe the standards. They had some strong points including innovation, problem-centered approach, and citing reliable and recent references.
خلاصه ماشینی:
نگارندگان در پژوهش حاضر به نقد و بررسی ساختار شـش مقالـۀ چاپ شده در مجلۀ انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی در حوزة فن تصویر و میـزان انطبـاق آن با استانداردهای مقاله های علمی ـ پژوهشی پرداخته اند.
بررسی استانداردهای مربوط بـه ساختار مقاله های علمی ـ پژوهشی در مقالات نشان میدهد که برخی از مقـالات نواقصـی هم چون کلیبودن عنوان ، نگارش غیراصولی چکیده ، ناقص بودن مقدمه ، ارائۀ سطحی مبانی نظری پژوهش ، فقدان رویکرد مسئله محوری و تحلیل انتقادی، دربرنداشتن یافته هـای تـازه در بخش نتیجه گیری، و کلیشه ایبودن نتیجه ها دارند.
نویسـنده مـیتوانسـت از واژة «طنـز» به جای این کلمه استفاده کند، زیرا طنز ازجمله واژگان اساسـی ایـن پـژوهش اسـت کـه در عنوان مقاله نیز ذکر شده است .
برای مثال ، در مقدمـۀ مقالـه سـخن از موضـوعات «تـأثیر فرهنـگ عربـی در شـعر منـوچهری» (ص ١٤٥) و «تـأثیر محـیط طبیعـی در شـعر» (ص ١٤٥-١٤٦) به میان آمده و نویسنده در تبیین مطالب به شاهدمثال هایی از شعر دو شـاعر استناد کرده است ، درحالیکه مقدمۀ مقالۀ پژوهشی، چنان که پیش ازاین نیز اشاره شـد، جـایی برای معرفی مسئلۀ تحقیق ، پیشینۀ علمی تحقیـق ، بیـان فرضـیه و اسـتدلال ، و معرفـی روش تحقیق است (فتوحی ١٣٨٩ ١٧٠-١٧٣).
اما روش تحقیق و میزان تکیه بر رویکـرد مسـئله محـوری در مقـالات بـا یـک دیگـر متفاوت است : در مقالۀ ١ مسئلۀ تحقیق بررسی مقایسه ای و تحلیل و مقارنـۀ توصـیف هـایی اسـت کـه منوچهری دامغانی و ابن خفاجۀ اندلسی از جلوه های مختلف طبیعت در دیوان اشعار خود بـه نمایش گذاشته اند (ص ١٤٣).