چکیده:
امروزه جلوگیری و مبارزه با انواع مفاسد اقتصادی یکی از ضرورتهای غیرقابل انکار حیات بشری است. در نظام ج.ا.ایران نیز مسأله مبارزه با فساد اقتصادی یکی از ضرورتهای اساسی نظام حقوقی کشور است. از اینرو، قوانین مهمی در زمینه مبارزه با فساد اقتصادی وجود دارد. یکی از این قواعد حقوقی و قضایی، تشهیر رسانهای است که در این پژوهش به نقش آن در مبارزه با مفاسد اقتصادی پرداخته میشود. سؤال اساسی پژوهش حاضر این است: تشهیر رسانهای از چه راههایی میتواند موجب کاهش فساد اقتصادی در جامعه شود؟ فرضیه نوشتار این است: تشهیر رسانهای با معرفی و شناساندن محکوم علیه، باعث آگاه شدن افکار عمومی و شناسایی متخلفان و مفسدان اقتصادی میشود که به نوبه خود هم نوعی مجازات تعزیری است. مهمترین یافتههای پژوهش حاضر این است که تشهیر رسانهای موجب شناسایی و معرفی مفسدان اقتصادی میشود که به دلیل سوء استفاده از موقعیت اجتماعی، مقام اداری و سیاسی خود باعث نابرابری اجتماعی و فساد اقتصادی میشوند. از آنجاکه مجازات تشهیر با شناسایی و معرفی مفسدان اقتصادی، نوعی آرامش عمومی و اعتماد اجتماعی نسبت به قوانین حقوقی و نظام ج.ا.ایران در پی دارد. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی است که از طریق مطالعه منابع اسنادی و کتابخانه ای نسبت به جمعآوری اطلاعات اقدام نموده است.
خلاصه ماشینی:
سؤال اساسی پژوهش حاضر این است: تشهیر رسانهای از چه راههایی میتواند موجب کاهش فساد اقتصادی در جامعه شود؟ فرضیه نوشتار این است: تشهیر رسانهای با معرفی و شناساندن محکوم علیه، باعث آگاه شدن افکار عمومی و شناسایی متخلفان و مفسدان اقتصادی میشود که به نوبه خود هم نوعی مجازات تعزیری است.
مهمترین یافتههای پژوهش حاضر این است که تشهیر رسانهای موجب شناسایی و معرفی مفسدان اقتصادی میشود که به دلیل سوء استفاده از موقعیت اجتماعی، مقام اداری و سیاسی خود باعث نابرابری اجتماعی و فساد اقتصادی میشوند.
به نظر میرسد مسأله فساد اقتصادی یکی از چالشهای پیشروی نظام جمهوری اسلامی ایران است که مورد توجه افکار عمومی، سیاستمداران و مدیران جامعه نیز قرار گرفته است.
به همین دلیل و با توجه به اهمیت مبارزه با فساد در ساختار اقتصادی و اجتماعی نظام جمهوری اسلامی ایران، راهکارهای قضایی و تقنینی متعددی در این زمینه اعلام شده است که هر یک بر وجوه خاصی از فساد اقتصادی تأکید میکنند.
تشهیر که مصادیق آن در قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری نیز بیان شده است، ناظر بر معرفی و شناسایی مفسدان در جرایم مختلف از جمله جرایم و مفاسد اقتصادی است.
1-2- روش تحقیق روش استفاده شده در این تحقیق همانند سایر موضوعات مشابه در حیطه علوم انسانی، روش توصیفی-تحلیلی است که بر مبنای آن، جایگاه تشهیر رسانهای در مبارزه با مفاسد اقتصادی مورد بررسی قرار میگیرد و سپس براساس توصیف وضع موجود، راهکارهایی برای بهبود آن ارائه میشود.
تشهیر رسانهای به خوبی در قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری بیان شده است و میتواند به عنوان ابزار قانونی مهمی برای مقابله با مفاسد اقتصادی به کار گرفته شود.