چکیده:
تئاتر برای پویایی و ادامه حیات می تواند ضمن حفظ ارزش های سنتی خود و توجه به قوانین و ساختارها، عناصر و مولفه های تازه تری را هم تجربه کند، مورد استفاده قرار دهد و با تکیه بر فن آوری مدرن در سطوح مختلف و شاخه های متعدد و بهره وری درست از ابزارهای مولتی مدیا در جهت ایجاد فضاهای فیزیکی و عاطفی در تئاتر، پتانسیل های خود را توسعه بخشد. بر این اساس استفاده از مولتی مدیا (اتحاد رسانه ها) بدل به یکی از ویژگی های هنر معاصر و یک ضرورت شده است و با توجه به سرعت انتقال اطلاعات و پیام ها از این طریق و اثرات عمیق آن در حوزه های مختلف و ارتباط تنگاتنگی که با مخاطب برقرار می کند، چگونگی رسیدن به این راهکار و بررسی جنبه های مختلف آن و به روز شدن تئاتر در ایران، هدف اصلی این پژوهش است. در این راستا با مشاهده ی آثار و سبک و سیاق طراحان و کارگردانان پیشگام و تاثیرگذار دنیا و تعمق در تجربیاتشان، می توان پی به اثرات ژرف مولتی مدیا بر پیکره تئاتر معاصر برد و این امر، بزرگان تئاتر را به بسط و گسترش بیشتر تئاتر مولتی مدیا ترغیب می کند که یکی از اهداف آن، رسیدن به نوآوری ها و شیوه های جدید اجرایی با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و استفاده درست از مدیاها و اتحاد بین رسانه ها و رسیدن به زبانی جدید و جهانی و احیای دوباره ی تئاتر است. بر این پایه، فرضیه پژوهش این است که با کمک ابزارهای مولتی مدیا می توان در تئاتر، فضاهای فیزیکی و عاطفی ایجاد کرد. در این راستا، تحقیق بنیادی پیش رو از طریق مطالعات کتابخانه ای و جمع آوری نتایج نظری و عملی به دست آمده در آزمایشگاه تئاتر، به بررسی و شناخت مدیاهای مختلف و ویژگی ها مولتی مدیا به عنوان ابزاری کارآمد پرداخته و چگونگی بدل و نحوه ی عملکرد آن ها در تئاتر شدن هر چیزی را به مدیا (رسانه) در صحنه تئاتر بیان داشته و جنبه های تولیدی و روش های «یک نامه ی عاشقانه» کاربردی موجود در کارگردانی این شیوه ی اجرایی را در مولتی مدیای مورد بحث قرار داده و درنهایت فرضیه مطرح شده، واکاوی خواهد شد. بنابراین پرسش اصلی این پژوهش عبارت است از: چگونه می توان با کمک ابزارهای مولتی مدیا، فضاهای فیزیکی و عاطفی در تئاتر ایجاد کرد؟
Theater can be used for its dynamism and continuity while
preserving its traditional values and paying attention to rules and
structures. It can utilize and develop its potential by relying on modern
technology at multiple levels and disciplines and the efficient use of
multimedia tools to create the physical and emotional spaces in the
theater. Therefore, the use of multimedia (media alliance) has become
both a feature of contemporary art and a necessity. Due to the speed
of transmission of information and messages as well as its profound
effects on different domains and the close relationship it has with its
audience, the main purpose of this research is how this approach can
be achieved, to study its various aspects, and to update theater in Iran.
In this regard, by looking at the works and style of the pioneering
and influential designers and directors of the world and contemplating
their experiences, one can discover the profound effects of multimedia
on contemporary theater. This will encourage theater greats to further
expand multimedia theater. Among the goals are to achieve innovation
and new methods of action through the use of modern-day technologies
as well as properly use media and media alliance to achieve a new,
global language, and revitalize theater. The research hypothesis is that
we can create emotional and physical spaces in theater with the help
of multimedia tools. In this regard, advanced fundamental research,
through library studies and the gathering of theoretical and practical
results obtained in the theater lab, examines and identifies the various
media and their characteristics, how they function in multimedia
theater as an effective tool, how everything is transformed to the
media in the theater scene, and discuss the production aspects and
practicalities directing this practice in multimedia “A Love Letter.”
Finally, the proposed hypothesis will be analyzed. Therefore, the main
question of this study is: How can we create physical and emotional
spaces in theater with the help of multimedia tools?