چکیده:
ادبیات حوزه فاز صفر نوآوری علی الخصوص سیستم یا نظام پیشنهادات عمدتا بر جنبه های سازمانی و ویژگی های فردی ثبت کننده ها، تمرکز دارند ما نیز از روش های متعددی برای تمرکز بر ایده "خویشتن" استفاده می کنیم به منظور تفکیک هر ایده از یکدیگر، باید از مطالعات کنونی استفاده نموده لذا دو نوع شباهت و همسانی در میان ایده ها به دست می آید: شباهت موضوعی بافت زمینه محور و شباهت تاکسونومی ویژگی محور. ابتدا باید نوع شباهت را بر حسب ویژگی ایده موضوعی و طرح آن شباهت تجربی و سناریو با کمک ارزیابی های مستمر ایده، عملیاتی نمود. داده ها و اطلاعات نیز از سیستم پیشنهادات پژوهش ها و بخش توسعه تولید محصولات مشتری پسند به دست می آیند. سپس باید روابط مثبت و معنادار بین تمام ویژگی ها را نیز شناسایی نمود. در خاتمه نیز یافته های به دست آمده از روش های خلاق، محدودیت های نظری و عملی و توصیه برای انجام مطالعات آتی، ذکر خواهند شد.
خلاصه ماشینی:
تاكنون اكثر پژوهشگران به عواملِ اثرگذار بر موفقيتِ سيستم هاي فوق از ديدگاهِ ساختار سازماني، توجه كرده اند اما در اين مقاله با در نظرگرفتنِ مفهوم ايده، سعي مي كنيم به پرسش ذيل پاسخ دهيم:چگونه ويژگي هاي يك ايدهِ پذيرفته شده در يك سيستم پيشنهادات، مي تواند بر ارزيابي آن در يك شركت نيز اثر گذارد؟ براي بررسي اين سوال، ابتدا بايد با كمك مطالعات اخير به بررسيِ انواع مختلف شباهت ها، پرداخت در واقع بيشتر توجه ما بر روان شناسيِ شناختي و روان شناسيِ مشتري معطوف است(1).
1-2- فرضيات اگر چنين تصور كنيم كه ايده به خودي خود يك عامل مهمِ فاز صفرنوآوري به شمار مي رود بنابراين براي طبقه بندي ايده ها و ارزيابيِ عملكردِ آن ها، بايد يك مدل مفهومي موجود باشد گلدنبرگ و همكاران بيان كردند شناساييِ ويژگي هاي خاصِ ايده ها به ما در خلقِ ايده هايِ پركاربرد بسيار كمك خواهد كرد لذا با توجه به ويژگيِ ايده ها مي توان عملكردِ روش هاي ارزيابيِ ايده هاي نوآورانه و خلاق را افزايش داد در بخش هاي بعد، با توجه به ارتباط بين متغيرها به ساخت فرضيات مي پردازيم.
اِستِس و همكاران (2012) چنين فرض كردند كه مفهومي بودنِ يك ايده نيز نوعي ويژگيِ آن به شمار مي رود و بر ارزيابي خود ايده تاثير خواهد گذاشت وي نشان داد هرچقدر يك برند موضوعي سريعتر توسعه يابد ارزيابي آن نيز بايد زودتر انجام شده و اين امر با توسعهِ يك برندِ تاکسونومی مغايرت دارد با اين حال زماني كه از شركت كنندگان خواسته شود در مورد ارتباط بين برند و توسعه برند، كمي فكر كنند ان ها بيشتر به ارزيابي توسعهِ تاکسونومیِ برند توجه خواهند داشت.
journal of product innovation management, doi: 10.
journal of product innovation management, 29, 2, 245–256.