خلاصه ماشینی:
"همیشه انتزاع و تجرید و سبکهای گوناگون بیانی(بیان دراماتیکی)به موازات تلقیهای گوناگون و دانشهای متنوع بشری است که به وجود میآیند و روی همین مطلب میتوانیم محدود بودن تئاتر بومی را در ارائه سبک و سیاق و نشانهپردازی،ناشی از محدود بودن گرایشهای فرهنگی مردم و محدود یک منطقه دانست.
در تئاتر بومی نیز،عدم پیچیدگی و سادگی اندیشه،فضای سالم و طبیعی زیست محیطی(بومی)،وحدت در تفکر،آرمان و تیپهای فکری واحد و از طرفی عصبیت در قراردادها و هنجارهای"اجتماعی-فرهنگی"و هنری تثبیت شده با زیرساختهای کاربردی و محتوایی همچون آئینها، ضرورت ابداع سبک یا خلاقیت نمایشی جدید را کم رنگ کرده است، اما هرچه به پررنگی این پیچیدگیها و آدمهای مختلف در اعصار جدید و مناسبات بغرنج امروزه نگاه کنیم به ابداعات،انتزاعها،تلقیها و آفرینشهای متنوع نزدیکتر میشویم و از طرفی هنرهای نمایشی بومی ایران نیز بیگمان دستخوش این تغییراتند و شاید زمانی فرارسد که پیچیدگی دنیای جدید و جدیدتر همه چیز را دگرگون سازد و از نمایشهای بومی ایران جز صورتی بیروح چیزی باقی نگذارد،ولی این نباید فرجام آن باشد."