چکیده:
آمارهای تلفات نوروزی سال ۱۳۹۷ (از ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ تا ۱۴ فروردین ۹۷) نشان از رشد ۲/۱۸درصدی می دهد؛ بنابراین سوال اصلی تحقیق این است که چه پارامترهایی در افزایش این آمار موثر بوده است؟ این تحقیق از نظر نوع و هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، ترکیبی از دو روش کیفی و کمی است. جامعه آماری بخش کیفی نخبگان راهور ناجا و اساتید جامعه شناسی، حقوق و روان شناسی و روش نمونه گیری برای رسیدن به اشباع نظری گلوله برفی و جامعه آماری بخش کمی کارشناسان راهور (۶۰۰نفر) که با استفاده از جدول مورگان تعداد ۲۳۳ نفر با روش نمونه گیری سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته است. در مجموع بر پایه آزمون های تحقیق می توان بیان داشت که از بین عوامل چهارگانه، عوامل انسانی در اولویت اول، عوامل فنی در اولویت دوم، عوامل اجتماعی در اولویت سوم و عوامل محیطی در اولویت چهارم از حیث تاثیرگذاری و تبیین تلفات انسانی در نوروز ۱۳۹۷ سهم معنا داری دارند. نتایج تحقیق کیفی نشان می دهد که از بین عوامل انسانی، خستگی و خواب آلودگی راننده، مصرف مشروبات الکلی و عدم آشنایی راننده با جاده؛ از بین عوامل فنی، نقص در سیستم روشنایی وسیله نقلیه، نقص در سیستم ترمز؛ از بین عوامل محیطی (جاده و آب و هوا) نوع شانه راه، پایین بودن ایمنی راه ها و نقایص راه در افزایش تلفات جاده ای نوروز ۱۳۹۷ موثر بوده اند.
According to the 2018 Norouz casualty statistics (from March 24, 2017 to April 14, 2018), which indicates a growth of 18.2%, the main question of the research is what parameters have been effective in increasing these statistics. With this description, this research is aimed at presenting executive and short-term solutions to reduce the number of Nowruz 2018 traffic fatalities and to reduce the number of fatalities in the coming years. This research is applied in terms of purpose, and in terms of implementation, it combines both qualitative and quantitative methods. In the qualitative part, in-depth interviews were used and in the quantitative part, a researcher-made questionnaire was used. Content validity was used to validate the questionnaire and Cronbach''s alpha for reliability of the questionnaire. The data were analyzed in two parts: descriptive and inferential. Overall, the results show that the human factor with β = 0.961, technical factor with β = 0.660, the path defect with β = 0.046, the path factor with β = 0.146, road factor condition with β = 0.046 , road margin factor with β = 0.012 beta, visual barriers factor with β = 0.08, and road safety factor with β = -0.614, have a meaningful share in explaining human casualties in Nowruz 2018. Qualitative research results show that among human factors, driver fatigue and drowsiness, alcohol consumption and driver''s lack of familiarity with the road; among technical factors, vehicle lighting system failure, braking system failure; among environmental factors (road and weather), type of road margin, low road safety and road defects have been effective in increasing the number of road casualties in Nowruz 2018. Adaptive indicators of the four factors on increasing road fatalities in 2018 based on Friedman test show that among the four factors, human factors in the first priority, technical factors in the second priority and environmental factors in the third priority in terms of impact on the road casualties.
خلاصه ماشینی:
جدول شماره ٢- آمار مقایسه ای متوفیان حوادث رانندگی درون شهری نوروز سال های ٩٦ و ٩٧ بر پایه آمار پزشکی قانونی به تصویر صفحه مراجعه شود به تصویر صفحه مراجعه شود منبع : گزارش مرکز آمار فرماندهی راهور ناجا بر پایه گزارش های پزشک قانونی ١٣٩٧ با این وجود در ادبیات پلیس راهور و علوم حمل ونقل ، با وجود نقش سه عامل خودرو، انسان و جاده (محیط ) در سوانح رانندگی ، این سوال مطرح است که آیا عوامل فوق را می توان برای تبیین افزایش تلفات رانندگی در نوروز ١٣٩٧ به کار گرفت ؟ و یا این که افزایش حدود ٤٠ درصدی مسافرت های نوروزی چنان حجم تلفات رانندگی را افزایش داده است ؟ به عبارت دیگر آیا باید با این موضوع با نگاه مرضی و بحرانی نگریست یا این که یک امر طبیعی و حتمی است ؟ در هر صورت به باور نویسندگان ، چنان چه از هر دو زاویه (مرضی و طبیعی ) به موضوع افزایش تلفات رانندگی در نوروز ١٣٩٧ بنگریم ، مدیران مرتبط با این موضوع (مانند پلیس راهنمایی و رانندگی ، سازمان راهداری ، اورژانس و هلال احمر) باید پاسخی قانع کننده در جهت شناخت علل این افزایش ارائه داده و تمهیدات لازم را برای موارد و زمان های مشابه به کار گیرند.
بنابراین سوال اصلی این است که مهم ترین علل زمینه ساز افزایش تلفات رانندگی در نوروز ١٣٩٧ کدام هستند؟ البته چگونه و با چه راه کارهایی می توان از رخداد افزایش تلفات رانندگی در نوروز ١٣٩٨ پیشگیری کرد؟ پیشینه تحقیق دعاگویان (١٣٩٤) در تحقیقی با عنوان "بررسی تطبیقی شیوه های فرهنگی اصلاح و تحول رفتار ترافیکی کاربران در کشورهای توسعه یافته و ارائه راه کارهای اجرایی برای ایران " با هدف شناخت فعالیت های پلیس راهور کشورهایی که در زمینه فرهنگ ترافیک و اصلاح و تحول رفتار ترافیکی کاربران تجربیات موفقی داشته اند، نتیجه می گیرد که آموزش های ترافیکی حتما از دوران مدرسه آغاز شود.