چکیده:
تجزیه و تحلیل تصادف های جاده ای ایران نشان می دهد که مهم ترین عامل بروز تصادف های رانندگی ایران عامل انسانی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه خستگی با رفتار رانندگی با متغیر میانجی سلامت عمومی در کاربران ترافیکی انجام شد. به منظور دست یابی به این هدف از میان کلیه کاربران ترافیکی مناطق ۲۲گانه راهنمایی رانندگی شهر تهران که دارای تصادفات رانندگی بودند، به روش نمونه گیری در دسترس، تعداد ۱۶۹نفر انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس رانندگی منچستر، پرسش نامه های سلامت عمومی و مقیاس خستگی چالدر بودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرم افزارهای SPSS، ویراست ۱۸ و لیزرل انجام گرفت. نتایج یافته ها نشان دادند سلامت عمومی در رابطه خستگی با رفتار رانندگی میانجی گر کامل است. هم چنین الگوی پیشنهادی از برازش نسبتا خوبی با داده ها برخوردار است. با توجه به یافته های پژوهش می توان از سنجش سلامت عمومی از جمله ملاک های اعطای تصدیق رانندگی با وسایل نقلیه عمومی قرار گیرد. هم چنین پلیس راهنمایی و رانندگی می تواند با توجه به یافته های پژوهش تکنیک های رفتاری کاهش خستگی رانندگی را در غالب آگهی های بازرگانی به کاربران ترافیک آموزش دهد.
The analysis of road accidents in Iran shows that the most important factor in the occurrence of traffic accidents in Iran is the human factor. Therefore, the present study aimed to investigate the relationship between fatigue and driving behavior with the mediator variable of public health in traffic users. In order to achieve this goal, 169 people were selected from all traffic users in 22 traffic areas of Tehran who had traffic accidents. The tools used in this study included Manchester Driving Scale, General Health Questionnaires and Chalder Fatigue Scale. The proposed model was evaluated by Structural Equation Modeling (SEM) using SPSS software, version 18 and LISREL. The results showed that general health is a complete mediator of fatigue and driving behavior. The proposed model also fits in well with the data. According to the findings of the study, one of the criteria for granting a driving license with public vehicles can be considered as public health assessment. The traffic police can also train traffic users in the majority of commercials, according to the findings of the study.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه ی خستگی با رفتار رانندگی با نقش میانجی سلامت 1 عمومی در کاربران ترافیکی ٤٥ تا ٦٥ ساله شهر تهران (مقاله پژوهشی ) 4 لیلا ذوقی ٢، آنیتا باغدا ساریانس ٣، راضیه جهان شاهی تاریخ دریافت : ١٣٩٨/٠٣/٢١ تاریخ پذیرش : ١٣٩٨/٠٦/٢٤ چکیده تجزیه و تحلیل تصادفهای جادهای ایران نشان میدهد که مهم ترین عامل بروز تصادفهای رانندگی ایران عامل انسانی است .
از جمله مهم ترین و قابل توجه ترین خطراتی که امروزه زندگی افراد را در کشورهای مختلف جهان تهدید می کند، افزایش حوادث و آسیب های عمدی و غیرعمدی است که سالانه باعث مرگ بیش از ٦ میلیون نفر در جهان می شود و پر واضح است که "رانندگان " عامل اصلی انجام تخلفات ترافیکی به شمار می روند، اما آن چه که بر چگونگی رفتار انسان و راننده در زمان رانندگی و یا تغییر آن نقش خواهد داشت ، متفاوت بوده که در یک دسته بندی کلی سه عامل : ١- محیطی ؛ ٢- قانونی و اجرایی و ٣- درونی را می توان نام برد.
١-٢- وضعیت ترافیکی : تراکم بالای ترافیک همراه با راه بندان های طولانی مدت ، به ویژه در شرایط نامساعد جوی می تواند بستر لازم برای تأثیرگذاری در رفتار رانندگان را فراهم آورده و انسان در این شرایط و فشار روانی احیانا از کوره به در رود و رفتاری خارج از عرف و عادت از خود بروز دهد که یکی از آنها می تواند، انجام تخلفات رانندگی باشد.
1. Reesi, Freeman, Davey, Adawi & Maniri 2.
Ozkan, Chliaoutakis, Parker & Summala 4.
بحث و نتیجه گیری یافته های این پژوهش نشان داد که الگوی پیش بینی رفتار رانندگی براساس خستگی با میانجی گری سلامت عمومی از برازش مطلوبی برخوردار است .