چکیده:
زمینه و هدف: نداشتن مهارت مدیریت هیجانها و بهطور ویژه کنترل خشم، باعث تجربه احساسات منفی، تحمل روابط پر تنش، رفتار محتاطانه، اجتناب از حضور در محیطهای مأموریتی و کاهش رضایت شغلی در نیروهای یگان ویژه میگردد؛ این پژوهش، بهمنظور طراحی الگوی مدیریت هیجان نیروهای یگان ویژه استان کردستان انجام شده است.
روششناسی: این تحقیق از نوع «کیفی» است که با روش داده بنیاد انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق را اساتید روانشناسی، کارشناسان و نخبگان یگان ویژه تشکیل دادند که به صورت هدفمند از این جامعه تا رسیدن به حد اشباع تعداد 10 نفر انتخاب گردیدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از کدگذاری سه مرحلهای سطح باز، محوری و گزینشی استفاده شده است.
یافتهها: تجزیهوتحلیل دادهها بر اساس نظریهپردازی داده بنیاد نشان داد که مدیریت هیجان یگان ویژه پلیس متشکل است از ده مفهوم: تنظیم هیجان (6 شاخص)، تنش و استرس در یگان ویژه (5 شاخص)، اعتمادبهنفس (5 شاخص)، تعهد سازمانی (6 شاخص)، نگرش معنوی (5 شاخص)، رضایت شغلی (4 شاخص)، تابآوری (4 شاخص)، عملکرد تیمی (3 شاخص)، خلاقیت (5 شاخص) و انگیزش (3 شاخص).
نتیجهگیری: آنچه بهعنوان نتیجه تحقیق استنتاج گردید این است که در الگوی مدیریت هیجان یگان ویژه، سه مؤلفه «اعتمادبهنفس»، «خلاقیت» و «نگرش معنوی» در کنار شرایط مداخلهگری چون رضایت شغلی، تعهد سازمانی و عملکرد تیمی در بستر عامل زمینهای استرس و تنش بر مؤلفه اصلی آن یعنی شناخت و تنظیم هیجان تأثیر میگذارند که افراد بهرهمند از شناخت و تنظیم هیجان به مدد راهبرد تابآوری به انگیزش دست میپایند؛ انگیزشی که پس از تشکیل با مؤلفه اصلی الگوی مدیریت هیجان یعنی شناخت و تنظیم هیجان ارتباط تعاملی برقرار میکند.
خلاصه ماشینی:
نتيجه گيري: آنچه به عنوان نتيجه تحقيق استنتاج گرديد اين است که در الگوي مديريت هيجان يگان ويژه ، سه مؤلفه «اعتمادبه نفس »، «خلاقيت » و «نگرش معنوي» در کنار شرايط مداخله گري چون رضايت شغلي، تعهد سازماني و عملکرد تيمي در بستر عامل زمينه اي استرس و تنش بر مؤلفه اصلي آن يعني شناخت و تنظيم هيجان تأثير ميگذارند که افراد بهره مند از شناخت و تنظيم هيجان به مدد راهبرد تاب آوري به انگيزش دست ميپايند؛ انگيزشي که پس از تشکيل با مؤلفه اصلي الگوي مديريت هيجان يعني شناخت و تنظيم هيجان ارتباط تعاملي برقرار ميکند.
به علت شـرايط و فضاي حاکم بر سازمان هـاي پلـيس ، اعتباربخشـي بـه هيجانـات پلـيس ، در بيشـتر مواقـع ناديده گرفته ميشود و اين مسئله ميتواند منجـر بـه آشـوب فکـري و آسـيب فکـري و ______________________________________________________ 1 Ogińska-Bulik 2 McKay, Wood & Brantley 3 Michelle & Durian 4 Azizi, Borjali & Golzari 5 impulsivity جسماني بعدي شود؛ درواقع ، هدف اساسي اين مهارت ها، تنظيم يـا تعـديل هيجانـات و احساسات افراد ازجمله پليس بدون واکنش مخرب است .
در اين مدل چند مفهوم نقش کليدي ايفـاء مـيکننـد: احساسـات عـاطفي کـه ادراک و عمـل را تحـت تـأثير قـرار مـيدهنـد، حـس درونـي بـه انضـمام برانگيختگيهاي فيزيولوژيک پيراموني آن که در شناخت ، هيجان ، ادراک و عمل تـأثير ______________________________________________________ 1 Christopher 2 theory of constructed emotion 3 Hutchinson & Barrett 4 Sterling 5 Fridman, Barrett, Wormwood & Quigley دارند و هم چنين تفاوت هاي فردي در هر يک از مؤلفه هاي ذکر شـده .