چکیده:
بهیقین، نیروی انسانی مهمترین سرمایة یک کشور محسوب میشود و استفادة درست از این سرمایه در یک سیستم منسجم ضروری است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تحلیل اثر سرمایهگذاری دولت بر اشتغال دانشآموختگان کارشناسیارشد رشتة تربیتبدنی دانشگاههای دولتی و غیردولتی بود. روش انجام این پژوهش توصیفی- تحلیلی بود و همة دانشآموختگان کارشناسیارشد تربیتبدنی در همة گرایشها که در سالهای 1385 تا 1390 از دانشگاههای دولتی و غیردولتی دانشآموخته شدند، جامعة پژوهشی مطالعة حاضر را تشکیل دادند. حجم جامعة پژوهش 7500 نفر برآورد شد که برای بر آورد حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که برآورد حجم نمونه 360 نفر درنظر گرفته شد. نمونهگیری بهصورت طبقهای خوشهای و بهصورت تصادفی انجام شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة پژوهشگرساخته بهره گرفته شد. روایی محتوایی پرسشنامه به تأیید اساتید گروه تربیتبدنی، مدیریت، اقتصاد، جامعهشناسی و علوم اجتماعی رسید. برای بررسی روایی سازة پرسشنامه، از روش تحلیل عاملیاکتشافی استفاده شد که روایی ساختاری قابلقبولی نشان داده شد( بار عاملی برابر با 748/0). میزان پایایی پرسشنامه برابر با 97/0 (آلفای کرونباخ) گزارش شد. برای تجزیهوتحلیل آماری از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس. نسخة 20 و لیزرل استفاده شد. بهطورکلی، از دیدگاه دانشآموختگان دانشگاههای دولتی و غیردولتی، مهمترین عوامل سرمایهگذاری دولتی مؤثر در اشتغال دانشآموختگان کارشناسیارشد رشتة تربیتبدنی مشخص شدند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که دربین هفت عامل سرمایهگذاری دولت درمورد اشتغال، عامل حمایت کافی از سرمایهگذاریهای خصوصی در بخش تربیتبدنی دربین دانشآموختگان دو گروه دانشگاه دارای بیشترین ضریب همبستگی است (دانشگاه دولتی با ضریب همبستگی برابر با 819/0 و دانشگاه غیردولتی با ضریب همبستگی برابر با 801/0). بهطورکلی، نقش سرمایهگذاری دولت بهعنوان متولی اصلی ایجاد اشتغال از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
Obviously, the most important human capital is an appropriate use of these funds is necessary in an integrated system. This study analyzes the effect of government investment on employment MSC degree in physical education is public and private universities. Methods In this descriptive - analytical study and the research community all MSC degree in physical education in the years 1385 till 1390 all the trends in both public and private universities have graduated from the population size 7500 study estimated that a sample size of Cochran's formula was used to estimate the sample size was 360 patients . Stratified cluster random sampling was performed. A questionnaire was used to collect data confirm the validity of the questionnaire Physical Education teachers, administration, economics, sociology and the social sciences. For construct validity, exploratory factor analysis indicated that an acceptable construct validity (factor loading 0.748) level of reliability equal to 0.98 (Cronbach’s alpha) were reported. The cost of software for statistical analysis (SPSS 20) and LISREL was used. In general, graduates of public universities and non-governmental, public investment factors affecting the employment of graduates of master's degree in physical education were identified. The results of the study showed that between 7 operating state investment in jobs to support plenty of private investments in physical education among graduates of two universities with the highest correlation coefficient (a public university with a correlation coefficient, 0.819 universities and NGOs with a correlation coefficient, 0.801). General government investment in job creation as the main trustee is very important.
خلاصه ماشینی:
تحليل اثر سرمايه گذاري دولت بر اشتغال دانش آموختگان کارشناسي ارشد رشتۀ تربيت بدني دانشگاه هاي دولتي و غيردولتي ليلا قرباني قهفرخي١، ابوالفضل فراهاني٢ ١.
هدف از انجام پژوهش حاضر، تحليل اثر سرمايه گذاري دولت بر اشتغال دانش آموختگان کارشناسي ارشد رشتۀ تربيت بدني دانشگاه هاي دولتي و غيردولتي بود.
نتايج حاصل از پژوهش نشان داد که دربين هفت عامل سرمايه گذاري دولت درمورد اشتغال ، عامل حمايت کافي از سرمايه گذاريهاي خصوصي در بخش تربيت بدني دربين دانش آموختگان دو گروه دانشگاه داراي بيشترين ضريب همبستگي است (دانشگاه دولتي با ضريب همبستگي برابر با ٠/٨١٩ و دانشگاه غيردولتي با ضريب همبستگي برابر با ٠/٨٠١).
Fatas & Mihov فيزيکي و رواني مردم در ارتباط مستقيم باشد؛ ازاين رو، بررسي وضعيت اشتغال دانش آموختگان رشتۀ تربيت بدني و علوم ورزشي ، براي اطلاع از چگونگي آموزش ، جذب ، کارايي، ميزان علاقه و رضايتمندي، انگيزه هاي آن ها براي انتقال آموخته ها و شناخت مسائل و مشکلات آن ها است تا از اين طريق به بهره وري هرچه بيشتر اين رشته در جامعه ، ازطريق بالابردن کيفيت نيروهاي متخصص تربيت بدني و ورزش کمک شود (عليزاده و نصيري ، ٢٠٠١).
Analysis of educational, socio-cultural barriers to employment of agricultural graduates.
تحليل اثر سرمايه گذاري دولت بر اشتغال دانش آموختگان کارشناسي ارشد رشتۀ تربيت بدني دانشگاه هاي دولتي و غيردولتي .