چکیده:
هویت یکی از اساسیترین عوامل تاثیرگذار بر رفتار و عملکرد اقتصادی افراد است. از اینرو، اقتصاد هویت به عنوان زیرمجموعهای مهم از شاخه اقتصاد رفتاری، به بررسی اثرگذاری مولفههای مختلف هویت بر رفتار اقتصادی انسانها می پردازد. پژوهش حاضر در این چارچوب، ضمن تاکید بر تفاوت رفتار انسانها با آنچه در مدلهای متعارف ارائه می شود، ملاحظههای روانشناختی اجتماعی را با استفاده از روش پیشزمینهسازی در قالب یک آزمایش میدانی از دانشجویان افغان، از اقوام تاجیک و هزاره، در نظر می گیرد. نتایج ما نشان میدهد که در جامعه چندقومی افغانستان، مولفه قومیت به عنوان بخش مهمی از هویت اجتماعی مردم، اثری معنادار بر ترجیحهای زمانی آنها (به عنوان یک تصمیم اقتصادی) دارد؛ به طوری که تداعی قومیت، اقوام تاجیک را اکنون گراتر از اقوام هزاره میکند. در حالی که بدون برجستهسازی قومیت، ترجیح زمانی اقوام هزاره بیشتر معطوف به زمان حال است و اقوام تاجیک، آینده گرایی بیشتری از خود به نمایش میگذارند.
Identity is one of the most essential factors affecting the behavior and economic performance of individuals. Identity economics, as an important subset of behavioral economics, studies the impact of different components of identity on human economic behavior. This paper, emphasizing the differences between human behavior and that presented in conventional models, takes into account the social-psychological considerations by using the priming method in a field experiment on a sample of Afghan students from Tajik and Hazara ethnicity. The results show that in the multi-ethnic community of Afghanistan, the ethnicity of the Afghan people, as a crucial element of their social identity, has a significant effect on their time preferences; so that making the ethnicity salient, makes the Tajik people more present bias compared to the Hazara people. Nonetheless, without priming the ethnicity, the preference of the Hazara has more tendency towards the present.
خلاصه ماشینی:
آنها استدلال میکنند که مفهوم هویت دستکم به این دلیل، تحلیلهای اقتصادی را توسعه میدهد: الف) هویت میتواند رفتارهایی را که در نگاه دیگران آسیبزا، ناسازگار یا حتی گاهی اوقات خودمخرب به نظر میرسد، از راه تقویت کردن حس درونی در خود یا مرهم نهادن بر تحقیری درونی توضیح دهد؛ ب) هویت، زمینه ظهور نوعی جدید از اثرهای خارجی را فراهم میکند، بهگونهای که عمل (کنش) یک فرد میتواند برای دیگران دارای مفهومی خاص (و گاه متفاوت با منظور کنشگر) باشد و عکسالعمل (واکنش) آنان را برانگیزد؛ پ) هویت، مسیری جدید را آشکار میکند که در آن، ترجیحهای افراد میتوانند تغییر کنند.
3. اگر نرخ بهره و دوره زمانی تصمیمگیری (در انتخاب دورهای بین اکنون و یک هفته بعد در مقایسه با یک هفته بعد و دو هفته بعد)، هر دو افزایش یابند، ترجیحهای زمانی در قومیت تاجیک نسبت به قومیت هزاره بیشتر معطوف به آینده است (ضریب متغیر با علامت منفی)، و همزمان با این تغییرها، شدت انتخابهای معطوف به آینده در آنان افزایش مییابد (89/0 به 29/1).
5. اگر نرخ بهره افزایش یابد ولی دوره زمانی تصمیمگیری کاهش یابد (انتخاب بین یک هفته بعد و دو هفته بعد در مقایسه با اکنون و یک هفته بعد)، ترجیحهای زمانی در قومیت تاجیک نسبت به قومیت هزاره بیشتر معطوف به آینده است (ضریب متغیر با علامت منفی)، و همزمان با این تغییرها، شدت انتخابهای معطوف به آینده در آنان افزایش مییابد (63/0 به 29/1).
Measuring Ethnic Identity and its Impact on Economic Behavior.