چکیده:
شورای عالی آب در بالاترین سطح از هرم قدرت حکمرانی آب ایران، نقش بازیگردانی سایر کنشگران و تسهیل پیوند آنان با فضاهای کنش را برعهده دارد. هدف این پژوهش ترسیم این نقش از شورای عالی آب مبتنی بر مصوبات آن از سال 1389 تا 1397 است. به منظور تحقق این هدف، از روشهای تحلیل محتوا و تحلیل شبکه استفاده شده است. یافتههای بخش تحلیل محتوای مصوبات شورای عالی آب نشان داد که کنشگران لایه اول قدرت در حکمرانی آب (وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی) دارای بیشترین هژمونی در فضای کنش هستند. همچنین تحلیل شبکه «پیوندهای کنشگران-فضای کنش» بازتاربکننده شکلگیری و تقویت یک ساختار تودرتوی نامتقارن از حکمرانی آب در ایران است که ظرفیت پایینی برای توسعه یادگیری اجتماعی دارد. لیکن شورای عالی آب با تاکید پیوسته بر نهادینهسازی آموزش در فضاهای کنش حکمرانی منابع آب، میتواند اثرگذار باشد.
The Supreme Council of Water (SCW) on highest level of political power of water governance has directed the actors and facilitated the linkage between actors and action area (agriculture, drinking, industry, and environment). Describing this responsibility of SCW based on its enactmentsfrom 2010 to 2019 is the main purpose of this research. In order to obtain the purpose, the Content Analysis and Network Analysis were applied in this study. Based on the content analysis of SCW documents, the actors of first level of political power (Ministry of Energy, Planning and Budget Organization, and Ministry of Agriculture Jihad) are the most hegemonic of all actors in action arena. Also, the network analysis of “the linkage of actors-action area” demonstrate that an asymmetric nested structure of water governance has formulated in Iran and has had low capacity to develop the social learning. However, the SCW could be effective by considering on institutionalization of continuing education in action arena.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي بخش تحليل محتواي مصوبات شوراي عالي آب نشان داد که کنشگران لايه اول قدرت در حکمراني آب (وزارت نيرو، سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزي) داراي بيشترين هژموني در فضاي کنش هستند.
جدول ٣ - طبقه بندي محورهاي کنش حکمراني منابع آب ايران بر مبناي کدگذاري با رويکرد قياسي (فراواني هر محور و زيرمحور در پرانتز ارائه شده است ) محور زيرمحور کد باز (بندهاي مصوبات شوراي عالي آب) بندهاي ٢-٤، ٥-٢، ٦-٢، ٧-٢، ٨-٢ و ٢-٩: چهارمين مصوبات/ بندهاي ١، ٢ و ٨: شبکه هاي اصلي و فرعي پنجمين مصوبات/ بندهاي کشاورزي آبياري و زهکشي ١، ٢، ٣، ٦، ٧، ١٠، ١٣، ١٤، ١٥ و ١٩: (53) (22) ششمين مصوبات/ بند ٣: هشتمين مصوبات/ بند ٣: يازدهمين مصوبات/ بند ٤: بيست و دومين مصوبات/ بند ٧: سي و ششمين مصوبات ١٢ - اين نکته يادآوري مي شود که در ساختار سلسه مراتبي بوروکراتيک ، ا ستانداري زيرمجموعه وزارت کشور ا ست ، دليل مجزا ذکر کردن آنها در اين تحليل به ماهيت مصوبات شوراي عالي آب برميگردد که براي هر دو کنشگر هويت مجزا قائل است .
البته منطبق با بند ١١ از ششمين مصوبات شوراي عالي آب که در زير ارائه شده است ، دانشگاهها به عنوان يک کنشگر همکار براي آموزش کشاورزان در نظر گرفته شدهاند که اين مقوله ميتواند به طور بالقوه يک فرصت براي دانشگاهها محسوب شود: «با توجه به ضرورت مصرف بهينه آب کشاورزي، مديريت آب در مزرعه و بکارگيري روشهاي نوين طراحي، ساخت و بهرهبرداري از تاسيسات آبياري و زهکشي، وزارتين نيرو و جهاد کشاورزي موظفند حمايت لازم براي انجام تحقيقات و مطالعات ضروري و آموزش بهرهبرداران در اين زمينه را با همکاري دانشگاهها و قطب هاي علمي کشور به عمل آورند.