چکیده:
کالاها و خدمات شهری را میتوان به لحاظ ماهیت قیمت گذاری به دونوع کالاهای عمومی و خصوصی تقسیم نمود. خدمات اتوبوسهای شهری جز کالاهای خصوصی خالصی محسوب میشود که دارای صرفههای خارجی مثبت میباشد. اثر موهرینگ از مهمترین صرفههای خارجی خطوط اتوبوسرانی است که در واقع فلسفه و ماهیت اعطای یارانه را توسط شهرداری و دولت توجیه مینماید. در این پژوهش مدلهای محاسبه پولی اثر موهرینگ شرح و در نهایت مدل قیمتگذاری بهینه خدمات اتوبوسهای شهری ارائه میگردد. نتایج پژوهش نشان میدهد که مدل قیمتگذاری بهینه با سیاست قیمتگذاری بلیط اتوبوس شهرداری تهران تفاوتهای فاحشی دارد. تخمین تجربی مدل نیز تفاوت زیاد قیمت های موجود و پرداخت یارانه را با مقادیر بهینه استخراجی از مدل ارائه شده نشان میدهد.
Utilities and services can be divided into two types of public and private goods in terms of the nature of pricing. Urban bus services are pure private goods that have positive externality. The Mohering effect is one of the most important externality of bus services, which in fact justifies the philosophy and nature of subsidies by the municipality and the government. In this study, monetary calculation models of Mohering effect was explained and an optimal pricing model is provided for urban bus services. The results show that the optimal pricing model differs sharply from the Tehran Municipality bus ticket pricing policy.The empirical estimation of the model also shows the large difference between the current prices and the subsidy payment with the optimal values extracted from the proposed model.
خلاصه ماشینی:
با بکار بردن ثابت هاي ߚ وߙ آنگاه جمع هزينه هاي پياده روي و انتظار به ازاي هر سفر به صورت زير بدست مي آيد: (به تصویر صفحه رجوع شود) چگالي شبکه بهينه مي تواند بصورت جداگانه از طريق حداقل سازي ௗ௦௧ܥܣ با توجه به تعداد کل خطوط اتوبوسراني (n) و نيز با داشتن مساحت منطقه مرکزي شهر، تعداد اتوبوس ها و سرعت کل محاسبه گردد.
Evaluating passenger demand for development of the urban transport system by an AHP model with the real-world application of Amman.
Efficiency and substitutability of transit subsidies and other urban transport policies.
The political economy of public transport pricing and supply decisions.
Journal of Transport Economics and Policy, 12 (3),304–321 - Gómes-Lobo, A.
Journal of Transport Economics and Policy, 26 (2),155–169 - Jansson, J.
Pricing public transport services, In: Handbook of research methods and applications in transport economics and policy, Edward Elgar Publishing, 260-308.
(1972) Optimization and Scale Economies in Urban Bus Transportation.
Journal of Transport Economics and Policy, 12 (1),70–85 - Nazemi, A, Azhdar, R, Feshari, M, Nouri, N.
Journal of Transport Economics, 26 (2), 139-154 - Parry, I.
On the optimal fare policies in urban transportation.
Optimal pricing of urban transportation (Case Study): Isfahan City, M.
Journal of Urban Economics and Management, 6 (21) :83-96(In Persian) - Tehran Municipal Bus Company Website; http://bus.
Crowding in public transport systems: effects on users, operation and implications for the estimation of demand.
Multimodal pricing and optimal design of urban public transport: The interplay between traffic congestion and bus crowding.