چکیده:
هدف: یکی از مشکلات کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ناتوانی در بیان هیجانات منفی از جمله اضطراب و غم ناشی از ترس از شکست در تحصیل، ناتوانی در برقراری ارتباط با همسالان و بزرگسالان می باشد. این مطالعه با هدف اثربخشی بازی درمانی شناختی- رفتاری به صورت گروهی بر پیشرفت تحصیلی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی به صورت پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه کنترل و آزمایش انجام شد. مداخلات درمانی \" در یک برنامه ی ۱۶ جلسه ای ۳ روز در هفته به مدت ۴۵ دقیقه برای شرکت کنندگان به صورت گروهی اجرا شد. ابزارهای ارزیابی آزمون شامل پرسشنامه های مشکلات یادگیری کلورادو ویلکات، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینک و مورگان، پرسشنامه رفتاری راتر فرم معلم می باشد.
یافته ها: در این مطالعه ۲۴ کودک، ۱۸ نفر دختر و ۶ نفر پسر با میانگین سنی ± انحراف معیار ۰۹۶/۰±۱۶/۸ شرکت کردند. بازی درمانی شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی جینک و مورگان در حیطه ی کوشش با سطح معناداری ۴۴۰/۰ تفاوت معنادار بود.
نتیجه گیری: . بازی به رشد شخصیت، سازگاری محیطی، تنظیم هیجانات این کودکان کمک شایانی می کند و انگیزه آنان را برای پیشرفت تحصیلی و پذیرش مسیولیت ها کمک می کند.
خلاصه ماشینی:
اثربخشی بازی درمانی شناختی- رفتاری بر پیشرفت تحصیلی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری فرشته دانش1، کیوان صالحی2، زینب هکماتی3، زهرا اذانی3، مینا سادات میرشجاع4* 1 دانشجو دکتری مشاوره، پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران، تهران، ایران 2 دکتری تخصصی سنجش آموزش، استادیار دانشگاه تهران، تهران، ایران 3 عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشجوی کارشناسی کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران 4 عضو مرکز تحقیقات توانبخشی عصبی-عضلانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران چکیده هدف: یکی از مشکلات کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ناتوانی در بیان هیجانات منفی از جمله اضطراب و غم ناشی از ترس از شکست در تحصیل، ناتوانی در برقراری ارتباط با همسالان و بزرگسالان می باشد.
این مطالعه با هدف اثربخشی بازی درمانی شناختی- رفتاری به صورت گروهی بر پیشرفت تحصیلی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری انجام شد.
جدول7: میانگین(انحراف معیار) و سطح معناداری نمرات شاخص یادگیری کلورادو ویلکات، خودکارآمدی تحصیلی جینک و مورگان، رفتاری راتر فرم معلم به تفکیک هر گروه (رجوع شود به تصوير صفحه)طبق داده های حاصل از جدول بالا بازی درمانی شناختی بر مشکلات یادگیری کلورادو ویلکات در حیطه ی مشکل در خواندن با سطح معناداری 208/0، در حیطه ی شناخت اجتماعی، در حیطه ی اضطراب اجتماعی با معناداری 597/0، در حیطه ی اضطراب اجتماعی با سطح معناداری 1، در حیطه ی مشکلات فضایی با سطح معناداری 605/0 ، در حیطه ی مشکلات ریاضی با سطح معناداری 935/0 تفاوت معنادار دیده نشد .
A school-based group play/activity therapy intervention with learning disabled preadolescents exhibiting behavior problems.
Cognitive behavioral play therapy techniques in school-based group counseling: Assisting students in the development of social skills.