چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان دربارۀ مؤلفههای اخلاق حرفهای کتابداران انجام شد.
روش: پژوهش حاضر کاربردی است که با روش پیمایشی تحلیلی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ محققساخته میباشد. جامعۀ پژوهش شامل 97 کتابدار کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در استان همدان است. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و با کمک نرم افزار SPSS تحلیل گردید.
یافتهها: از دیدگاه کتابداران کتابخانههای عمومی، اهمیت آشنایی و آگاهی آنان با مؤلفههای اخلاق حرفهای در حد بالایی است. مؤلفههای اخلاق حرفهای اولویتبندی شده شامل مسئولیت در قبال جامعه، استفادهکنندگان، حرفه، همکاران، سازمان، خود، و در قبال متخصصان سایر رشتهها میباشد. بین دیدگاه افراد با رشتۀ کتابداری و غیرکتابداری تفاوتی در اولویتبندی مؤلفههای اخلاق حرفهای مشاهده نشد. همچنین عوامل مؤثر بر رعایت اصول اخلاق حرفهای کتابداران به ترتیب عبارتند از اجتماعی، مدیریتی، دینی، سازمانی، حرفهای، و شخصی.
اصالت/ارزش: از آنجایی که تدوین نظامنامهای جامع در اصول اخلاق حرفهای کتابداران نیازمند بررسی و نگرش دیدگاههای کتابداران در کتابخانههای مختلف است، پژوهش حاضر چارچوب پیشنهادی اخلاق کتابداران کتابخانههای عمومی را مشخص کرده است و میتواند مورد استفادۀ نهاد کتابخانههای عمومی کشور و دیگر دستاندرکاران حرفه قرار گیرد. همچنین، تعیین میزان آشنایی کتابداران از اخلاق حرفهای و شناسایی عوامل مؤثر بر رعایت اصول اخلاقی، میتواند به مسئولان و کتابداران جهت برنامهریزی و بهبود اخلاقیات یاری رساند.
Purpose: The aim of this study is to examine the level of familiarity with professional ethics demonstrated by librarians in Hamadan public libraries, and to determine the factors affecting these librarians' attitudes towards professional ethics and their prioritization of professional ethics components.
Methodology: This is an applied research study which is conducted using the survey method. The research community consists of the librarians of public libraries of Hamadan province, numbering 97 people. The data has been collected through a researcher- designed questionnaire. To analyze the data, descriptive and inferential statistical methods have been applied.
Findings: Results reveal that the librarians of Hamadan public libraries are highly familiar with professional ethics. The professional ethics components are prioritized as responsibility towards: society, users, their profession, colleagues, their organization, themselves and professionals from other fields. No differences were found in prioritization between the attitudes of librarians with a librarianship qualification and other librarians. There were also no considerable differences between the attitudes of librarians towards the importance of familiarity with professional ethics in terms of gender, but there were some differences between their attitudes regarding the level of education and job experiences of librarians.
Originality/value: This study can help the Iranian Public Libraries Foundation and the Iranian Library and Information Science Association to compile a comprehensive charter of a professional code of ethics.